A Kalimera Görög Kulturális Egyesület blogja

Kalimera Eger!

A nagy görög tudtad-e - 3. rész

Miliosz Katalin gyűjteménye

2018. július 21. - kalimeraeger

Sorozatunk harmadik részében újabb érdekes kérdéseket hoztunk.

Ha nem tudod a válaszokat, KATTINTS A KÉPEKRE! :)

1., Tudtad-e, hogy az Egyesült Királyság uralkodójának, II. Erzsébet királynőnek a férje, Fülöp herceg melyik görög szigeten született?

ii_fulop_nagy_britannia.jpg

2. Tudtad-e, hogy az ókori görögök miért építették szándékosan templomaikat a földrengések sújtotta területekre?

delphi1.jpg

3., Tudtad-e, hogy melyik görög városban találkozhatunk az alábbi felirattal: "„…és üresen maradt egy ágy, az ismeretleneknek megvetve. A kiemelkedő embereknek eltemetésére minden hely érdemes.”

greece_13.jpg

4., Tudtad-e, hogy a görögök mely gyümölcsből készítettek először lekvárt?

lekvar.jpg

5., Tudtad-e, hogy melyik szereplőt játssza a Bazi nagy görög lagzi című filmben a főszereplő, Nia Vardalos igazi férje?

gorogbe_fogadva_1.jpg

6., Tudtad-e, hogy mi a neve a Magyarországon található görög falunak?

 beloiannisz.jpg

7., Tudtad-e, hogy melyik népszerű magyar slágert énekli a híres görög énekesnő, Stefanidu Janula?

stefanidujanula1.jpg

8., Tudtad-e, hogy melyik népszerű belga csokoládémárka alapítója görög származású?

bonbon.jpg

9., Tudtad-e, hogy melyik ismert görög volt Jennifer Aniston keresztapja?

jennifer_aniston_1.jpg

 

10., Tudtad-e, mióta számít az egybekelés hivatalos formájának Görögországban a polgári szertartás?

wedding.jpg

 Fotók: Pinterest

Fasírt paradicsomból? Hát persze!

A fasírt húsért kiált, állítják sokan, azonban néha tehetünk kivételt. Mondjuk ezzel a görög paradicsomfasírttal (ntomatokeftedes).

paradicsomfasirt.jpg

Fotó: Pinterest

Akis Petretzikis recepje következik.

Hozzávalók:

  • 260 g liszt
  • 1 teáskanál sütőpor
  • 200 g apróra vágott paradicsom
  • 200 g lereszelt paradicsom
  • 180 g lereszelt cukkini
  • 1 apróra vágott hagyma
  • 200 g fetasajt
  • 10 mentalevél
  • 6-7 bazsalikomlevél
  • 1 kisebb csokor petrezselyem
  • 1 teáskanál szárított oregánó
  • bors
  • olaj a sütéshez

Elkészítés:

  • Melegítsünk nagyobb mennyiségű olajat egy serpenyőben.
  • Egy tálban keverjük össze a lisztet a sütőporral, majd alakítsunk ki egy lyukat a közepébe, öntsük oda a reszelt paradicsomot, az apróra vágott paradicsomot, a cukkinit és a hagymát.
  • Egy villával törjük össze a fetát, majd adjuk azt is a keverékhez.
  • Ezt követően adjuk hozzá az apróra vágott fűszereket, és keverjük össze alaposan a hozzávalókat. A legjobb, ha kézzel dolgozunk, mivel elég "maszatosak" az alapanyagok, nyugodtan használjunk gumikesztyűt.
  • Két kanál segítségével formázzunk a masszából ovális fasírtokat, és 3-5 percig minden oldalukat süssük aranybarnára. A kész fasírtokról a felesleges olajat itassuk le egy papírtörlővel.

Jó étvágyat! Kali orexi!

Tudtad-e...

16. rész

evzon_1.jpg

Fotó: Pinterest

... hogy az athéni Syntagma téren álló katonákat evzonoknak hívják? A speciális katonák korábban a görög hadsereg hegyi csapataihoz, ma már az elnöki testőrséghez tartoznak. Habár feladatuk nem egyszerű, mégis csak keveseket érhet az a megtiszteltetés, hogy evzon válhat belőlük, az evzonoknak ugyanis speciális követelményeknek kell megfelelniük. Csak férfiak lehetnek, akiknek rendkívüli állóképességgel kell rendelkezniük, hiszen sokszor extrém hőmérsékleti körülmények között is mozdulatlanul kell állniuk, ezenkívül magasságuk is meghatározott: 186 cm-es magasság alatt ugyanis nem lehetséges evzonná válni. Érdemes megnézni az őrségváltást, amikor nagyon látványos ceremónia során adják egymásnak át az őrség feladatát.

Görög portrék - 4. rész

Jennifer Aniston

jennifer_aniston_2.jpgGondoltad volna, hogy napjaink egyik legfoglalkoztatottabb hollywoodi színésznőjének, Jennifer Anistonnak görög vér csörgedezik az ereiben? Jennifer édesapja, John Aniston ugyanis Giannis Anastassakis néven látta meg a napvilágot. Habár Jen édesanyja, Nancy Dow nem görög, mégis van egy másik híres görög is a családban: a Kojaket megformáló Telly Savalas, aki Jen keresztapja volt.

A kezdetek

A kis Jen 1969. február 11-én, Los Angeles-ben látta meg a napvilágot, majd családjával együtt New Yorkba költöztek, a színésznő ott végezte el a Rudolf Steiner School's-t és a New York's High School of the Performing Arts-ot. Színészi ambícióit édesapjától szerezte, aki maga is ezen a pályán próbált boldogulni. Kezdeti szárnypróbálgatásait nem koronázta sok siker, 1990-ben Jen a "Hogyan töltöttem a nyaram?" című filmben debütált, ami nem hozott fényes eredményeket. Ezt néhány másik sorozat és epizódszerep követte, de egyik sem hozta meg számára a várva várt sikert.

Az áttörés

Jennifer 1994-ben látogatott el a Jóbarátok (Friends) című sorozat meghallgatására, mely 6 New York-i fiatal mindennapjaiba enged bepillantást. Eredetileg a mindig precíz és pedáns Monica Geller szerepére pályázott, de Rachel szerepével tudott a leginkább azonosulni. A szerepet megkapta, s innen már megállíthatatlanul robogott vonata a hírnév felé. jobaratok.jpgA rajongók kedvence lett, öltözködését, frizuráját milliók utánozták szerte a világon. Bankszámlája is egyre jobban duzzadt: az első évadbeli szerepléséért még csak 22 ezer, míg az utolsóban már 1 millió dollár ütötte a markát minden egyes rész után. Filmbeli alakítását a kritikusok is díjazták: 5 Emmy-díj jelöléséből az utolsót, 2002-ben már díjra tudta váltani, emellett 2003-ban Golden Globe-díjat is kapott. A sorozat után sokáig rettegett attól, hogy nem tud kibújni Rachel karakteréből, ezért a mai napig ő az egyetlen, aki visszautasítja egy egész estés Jóbarátok mozi elkészülésének gondolatát.

Ünnepelt sztár

A Jóbarátok sikere után egyre több film főszerepét játszhatta el a színésznő, többek között olyan mozikban, mint a Derült égből Polly, a Kisiklottak, az Azt beszélik, a Szakíts, ha bírsz, a Marley meg én, a Nem kellesz eléggé, a Förtelmes főnökök, a Családi üzelmek vagy a Hivatali karácsony. Noha tényleg attól félt, hogy a Rachel szerepkörből nem tud kibújni, megjelenésén a Jóbarátok óta mégsem változtatott.

jennifer_aniston_1.jpgSzövevényes magánélet

Filmbeli szerepei mellett magánéletétől is hangos volt a sajtó, különösen akkor, mikor a Jóbarátok egyik részének forgatásán megismerkedett Brad Pitt-tel. Hamar szerelem szövődött köztük, s 2000-ben össze is házasodtak. A rajongók álompárnak kiáltották ki őket, azonban Brad hamar más vizekre evezett Angelina Jolie-val, így a nagyreményű kapcsolatnak válás lett a vége. Jen a válás után Vince Vaughnnal vigasztalódott, de ez a kapcsolat sem bizonyult hosszúnak. 2011-ben ismerkedett meg Justin Theroux-val, akivel egyre szorosabbra fűzték a kapcsolatukat, majd 2015-ben házasságot kötöttek, ám ez sem tartott sokáig, válásuk éppen folyamatban van, egyes pletykák szerint Jen ismét Braddel randizgat, aki azóta megvált Angelinától.

Jen és a divat

A színésznő mindig is imádta a divatot, a sorozat Racheleként is a divatszakmában kötött ki. Haját és öltözködését milliók utánozták, a színésznő saját parfümmel is büszkélkedhet,

-mn-

Magyarországi görög portrék - 17. rész

dr. Orosházi Györgyné Nelli

Dr. Orosházi Györgyné Nelli a 2016/17-es tanév óta vezeti szívvel lélekkel a Nikosz Beloiannisz Általános Iskolát és Óvodát, figyelme a Nikosz Beloiannisz Művelődési Ház és Könyvtárra is kiterjed. Noha származását tekintve nem görög, azt mondja, a szíve mélyén valahol biztos benne, hogy kicsit görögnek is született. Ismerjük most meg őt egy kicsit közelebbről!

oroshazi_nelly.jpg2016-ban nem volt már újdonság számodra az igazgatói lét...

Nem, hiszen 2009 és 2011 között már volt szerencsém betölteni ezt a posztot, és - habár korábban el sem tudtam magam képzelni igazgatóként-, nagyon szerettem.

Igazgatóként mentél nyugdíjba?

Nem, ez a lehetőség később talált meg. 25 éven át Iváncsán dolgoztam tanárként, onnan mentem nyugdíjba. Utolsóként alsósokat tanítottam, nagyon fájó szívvel köszöntem el az iskolától és a gyerekektől, de sajnos az akkori igazgatónőnek nem voltam a szíve csücske. Fél év elteltével keresett meg Beloiannisz akkori polgármestere, Rizojannisz Kosztasz, hogy szeretnék, ha elvállalnám az iskola vezetését. Akkor már nem volt ismeretlen számomra a Nikosz Beloiannisz Általános Iskola, hiszen fél évet tanítottam az első osztályban, miután a korábbi tanító nénijük felmondott, de a Fejér Megyei Oktatási Bizottság tagjaként is sokat jártam azt megelőzően az iskolában.

Emlékszem, az első megkeresés 2009 márciusának végén érkezett, de akkor egyértelmű "nem" volt a válaszom, ám a polgármester úr nem adta fel. Áprilisban, majd májusban is megkeresett, én mindannyiszor nemet mondtam, annyi kikötéssel, hogy amennyiben mást nem találnak, átmeneti jelleggel segítek. Innentől kezdve azonban folyamatosan jelekkel találkoztam. Először a volt elsős beloianniszi tanítványaimmal álmodtam, majd összefutottam a korábbi gyakorlatvezető tanárommal, aki e lehetőségről hallva csak bátorítani tudott. A harmadik jel júniusban talált meg, akkor egy olyan műsort láttam a televízióban, amelyben egy igazgatónő mesélt arról, hogy a kezdeti nehézségek leküzdése után milyen jól érzi magát az iskolában, amelyet vezet.

Az iskola jó híre gyorsan terjedt, és a környező falvakból is átcsábítottuk a gyerekeket.

A következő hétvégén ismét felhívott a polgármester úr, és már úgy köszönt: „Jó napot kívánok, igazgató asszony!” Majd gratulált ahhoz, hogy a beloianniszi képviselő-testület bizalmat szavazott nekem, így 2009. július 1-től egy évre én lettem a Nikosz Beloiannisz Általános Iskola igazgatója. Innentől kezdve gőzerővel kezdtem készülni a feladatra, elővettem a régi tankönyveimet, vezetéslélektant, iskolavezetést, pedagógiai programot tanulmányoztam. Nagy szeretettel kezdtem el a munkát, dicsérve, ösztönözve a kollégáimat, segítve őket ott, ahol szükségük volt rá. Szerencsére a polgármester – a fenntartó képviseletében - sűrűn érdeklődött az iskola után, többször átjött, meglátogatott bennünket, folyamatosan figyelt arra, hogy mire van szükségünk. A tanév elején számos nehézséggel kellett szembenéznünk, többek között a tanárhiánnyal is, ugyanis az utolsó pillanatban többen elhagyták az iskolát. Ekkor megkerestem a környék legjobb tanárait, akik óraadóként segítették a munkánkat. Számos új dolgot vezettem be, amit mind a diákok, mind a munkatársaim szívesen fogadtak, ilyen volt például a „Hónap diákja” cím, amit annak a diáknak osztottunk ki, aki valamilyen szempontból kiemelkedett a többiek közül.

Nagyon büszke vagyok, hiszen sikerült az iskola színvonalát emelni, versenyekre vittük a gyerekeket, sokszor én, a saját kocsimmal. Az év végén már ott tartottunk, hogy úgy emlegettek minket, mint azt a beloianniszi iskolát, ahonnan a diákok minden érmet elvisznek, minden versenyt megnyernek. Az iskola jó híre gyorsan terjedt, és a környező falvakból is átcsábítottuk a gyerekeket.

Nem mindig könnyű a gyerekekkel, de ha a tanároknak jó a hangulata, a gyerekekkel is könnyebb, hozzájuk is nagyobb türelmük van.

El is telt az egy év…

Igen. Az első év lejártát követően ismét megkértek, maradjak, de akkor már én is kedvet éreztem hozzá. Igyekeztem a munkatársakkal is a lehető legjobb kapcsolatot kiépíteni, többször leptem meg őket egy-egy apró figyelmességgel, egy-egy gőzölgő reggeli kávéval, mikulásvirággal. Nem mindig könnyű a gyerekekkel, de ha a tanároknak jó a hangulata, a gyerekekkel is könnyebb, hozzájuk is nagyobb türelmük van.

Igazgatóként irodalmat tanítottam, de nagyon nehéz volt rászoktatni a gyerekeket, hogy olvassanak. Ennek orvoslására azt találtam ki, hogy bevittem egy könyvet, elkezdtem olvasni belőle egy érdekes részt, majd abbahagytam, a gyerekek pedig követelték, hogy olvassam tovább. Mondtam, nincs tovább, menjetek, kölcsönözzétek ki a könyvtárból és olvassátok el.

Mit tanítottál?

Igazgatóként irodalmat tanítottam, de nagyon nehéz volt rászoktatni a gyerekeket, hogy olvassanak. Ennek orvoslására azt találtam ki, hogy bevittem egy könyvet, elkezdtem olvasni belőle egy érdekes részt, majd abbahagytam, a gyerekek pedig követelték, hogy olvassam tovább. Mondtam, nincs tovább, menjetek, kölcsönözzétek ki a könyvtárból és olvassátok el.

Noha a magyar tanítása volt a kedvencem, mindent szerettem tanítani, csak testnevelést nem, ugyanis általános tanítói diplomám is van. Emlékezetes számomra, mikor történelmet tanítottam, és egy különösen rendetlen osztálynak kellett Trianonról mesélnem. Előre féltem, hogy fogom előadni ezt a nagyon fontos témát, de végül olyan jól sikerült, hogy néma csendben hallgatták az előadást a diákok.

Pedig eredetileg nem is tanárnak készültél…

Nem bizony. Általános iskolában végig kitűnő tanuló voltam, ám nyolcadikban kémiából az osztályfőnököm nem akarta megadni az ötöst. Minden tanár kérte, ne rontsa le a bizonyítványom, mert úgysem készülök vegyésznek. Ezt meg is ígértem, mert utáltam a kémiát. Aztán a sors úgy hozta, hogy édesapám meghalt, nekem pedig jött egy lehetőség, és vegyész lettem. Növény- és illóolaj vegyészetet tanultam, így kerültem a Szilasmenti Termelőszövetkezetbe, ahol a lepárlóüzemben dolgoztam, laborvezető voltam. Ezt követően a Sportkórházban dolgoztam néhány évet, a tudományos biokémia laborban egészséges sportolókkal foglalkoztam, többek között azt vizsgáltuk, hogyan alakul a tejsavszint egészséges terhelés hatására. Ezt követően Gödöllőn dolgoztam, az ottani rendelőintézetben. Nagyon szerettem a betegekkel foglalkozni. Nehéz életem volt, de nagyon sok szeretet van bennem, és az a tapasztalatom, ha adok, azt vissza is kapom.

A férjem vetette fel az ötletet, hogy ha annyira szeretek gyerekekkel foglalkozni, menjek el tanárnak.

A szeretet vezetett el a tanári pályára?

Eszembe se jutott, hogy tanár legyek, ám a férjemet Besnyőre helyezték át körzeti állatorvosnak. Éppen otthon voltam a második gyermekemmel, de vegyészként vidéken nem tudtam elhelyezkedni. Százhalombattára mehettem volna három műszakos munkarendbe, de azt két kisgyerek mellett nem tudtam elvállalni. A férjem vetette fel az ötletet, hogy ha annyira szeretek gyerekekkel foglalkozni, menjek el tanárnak.

Elmentem a helyi általános iskolába, ahol dolgozni kezdtem képesítés nélküli pedagógusként, akkor még volt ilyen lehetőség, bár egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy pedagógus-alkat vagyok. Egy alkalommal szakfelügyelő jött az iskolába ellenőrzést végezni. A gyerekeknek nem tudtam elmagyarázni, hogyan rajzoljanak koronát, így felrajzoltam egy tulipánt, letöröltem az alját, és mondtam, hogy így képzeljék el a korona elkészítését. A szakfelügyelő odajött hozzám, és azt mondta, hogy született pedagógus vagyok. Elképedve kérdeztem, hogy miért, hiszen nem gondoltam magamról ezt. Azt mondta: „Ahogy te a gyerekekre ránézel, ahogy a gyerekekhez szólsz, predesztinál téged erre a pályára.”. Ezt követően végeztem el a főiskolát, majd később a vezetőképzőt. Besnyőn dolgoztam két évet, ezt követően kerültem át Iváncsára, onnan mentem nyugdíjba. Nyugdíjas voltam, amikor a beloianniszi polgármester felkért arra, hogy tanítsam az elsős osztályt januártól év végéig. Előző decemberben volt egy karácsonyi műsoruk, ott találkoztam a gyerekekkel, akik nagyon el voltak keseredve, hogy a tanító nénijük elhagyja őket. Akkor ismerkedtem meg velük.

Ha egy ideális iskolát képzelek el, sokat beszélgetnék a diákokkal, mindig mindenkit megdicsérnék, mert nincs olyan, hogy valaki nagyon „buta”, mert valamiben mindenki jó. Ezt a pillanatot kell elkapni, hogy ösztönözzük a gyerekeket.

Hogy látod a mai követelményrendszert? Pusztán verseny az ismeretanyaggal vagy a gyerekek érdekeinek szem előtt tartása is megjelenik benne?

Egy általános iskolában az alapok a legfontosabbak, ott dől el sok dolog, a gyerekek hogyan viszonyulnak az iskolához, a tanuláshoz, hogyan állnak az ismeretanyaghoz. Sajnos ma már az elsajátítandó ismeretanyag mennyisége háttérbe szorítja a lehető legmegfelelőbb tanítási módszert. Ha egy ideális iskolát képzelek el, sokat beszélgetnék a diákokkal, mindig mindenkit megdicsérnék, mert nincs olyan, hogy valaki nagyon „buta”, mert valamiben mindenki jó. Ezt a pillanatot kell elkapni, hogy ösztönözzük a gyerekeket. Persze haladni is kell a korral. Nem osztályoznék, mert az sokszor csak stresszeli a gyerekeket, nem feltétlenül hozza ki belőlük képességeik legjavát. Nagyon sok információt adnék nekik beszélgetéseken, rajzokon, filmeken keresztül. Sokat mennék velük kirándulni, rengeteg dolgot mutatnék nekik vizuálisan is, hiszen a gyerekek nagyon befogadóak. A legfontosabb, hogy ha valakit szeretnek a gyerekek, attól elfogadnak mindent, még azt is, amit nem szívesen csinálnak. Ösztönözni kell a gyerekeket, megtalálni az utat hozzájuk.

Szerinted milyen egy jó tanár?

Azt gondolom, a szeretet a kulcs, ezen keresztül kell átadni az információt. Rám mindig azt mondják a gyerekek, hogy nem vagyok szigorú, pedig ez nem igaz, nekem is megvan a követelményrendszerem, csak szeretettel adom át, szeretettel kérek, így már nem is tűnik kényszernek, akkor már nem is vitatkoznak, hogy ezt vagy azt nem szeretnék.

Milyen egy jó igazgató?

Ne legyen autokrata, mindenféleképpen demokratikus legyen, csoportban dolgozzon. Mindig úgy próbáljon meg döntést hozni, hogy az mindenkinek jó legyen, ne legyen önző. Nagyon jó érzés az, mikor jó hangulat van a tanári szobában. Együtt, a diákokért kell dolgozni. Másképpen nem is lehet. Nagyon örülök ennek a feladatnak, megtisztelő a görögöknek, a gyerekekért dolgozni.

Azt vallom, mindig legyen valami célod az életben, mert ha már nincs, azaz öregség jele.

Mit csinálsz a szabadidődben?

Mostanság nincs sok szabadidőm, de ha akad, nagyon sokat olvasok, jó filmeket nézek, imádok keresztrejtvényt fejteni. Nagyon szeretek sétálni, nyáron a Balaton mellett vagyok, pihenek. Nagyon szeretek színházba járni, szeretem az operát, de kedvencem az operett. Azt vallom, mindig legyen valami célod az életben, mert ha már nincs, azaz öregség jele.

Köszönöm, hogy beszélgettünk!

-mn-

Frappé - egy pohár görög életérzés

frappe.jpg

Fotó: Pinterest

Nincs olyan görög, aki ne ismerné a frappét, a görögök hideg, kávés, hűsítő italát. A zaccos kávétól eltérően instant kávéból készülő különlegesség megszületése egy véletlen műve: miután a "rendes kávé" elfogyott, instant kávé, cukor és jéghideg víz hozzáadásával, shaker segítségével kísérletezték ki ezt az újdonságot.

Figyelem! Vaníliafagyi nem kell a receptbe, vagyis a frappé nem tévesztendő össze a több országban is ismeretes jegeskávéval.

A frappé elkészítésének receptje otthonról otthonra változik, ebben a cikkben a saját receptünket adjuk közre. Javasoljuk, mindenki kísérletezze ki a neki megfelelő arányokat, hiszen egyéne válogatja, ki melyik típusú (édesebb, keserűbb) változatot részesíti előnyben.

Hozzávalók (édesebb változat):

  • két púpozott evőkanál Nescafe (vagy más instant kávé)
  • cukor ízlés szerint (az édes változathoz adjunk ugyanannyi cukrot, mint Nescafét)
  • jéghideg víz
  • jégkocka
  • ízlés szerint tej

Elkészítés:

A Nescafét, a cukrot és egy kis vizet tejhabosítóval, shakerrel vagy turmixxal addig habosítunk, míg az egyveleg a poharat felfordítva már nem esik ki a pohárból/edényből.

Ha tejhabosítóval dolgoztunk, óvatosan töltsük fel a poharat vízzel, adjunk hozzá ízlés szerint tejet, dobjunk bele néhány jégkockát, egy szívószálat, és már kész is a hamisítatlan görög frappé.

Ha turmixgéppel vagy shakerrel dolgoztunk, előbb a jégkockát tegyük a pohárba, majd a tejet (ha tejjel isszuk), aztán a kávéhabot, végül óvatosan öntsük fel vízzel.

Egészségünkre! Gia mas!

A nagy görög tudtad-e - 2. rész

Miliosz Katalin gyűjteménye

Nagyon szerettétek új sorozatunk előző részét, íme a következő.

Te tudod a válaszokat? Ha nem, KATTINTS A KÉPEKRE! :)

 

1., Tudtad-e, melyik gyönyörű görög sziget fővárosa Argostoli?

kefalonia_pinterest.jpg

2., Tudtad-e, hogy ki az a görög férfi, aki jelentős összeggel támogatta a Lánchíd elkészültét?

lanchid.jpg

3., Tudtad-e, hogy mi a neve a többnyire a görög férfiak kezében található "láncnak"?

komboloi.jpg

4., Tudtad-e, hogy Friderikusz Sándor melyik műsorában ismerte meg az ország Mitilineou Cleo operaénekesnőt?

mitilineou_cleo_2.jpg

5. Tudtad-e, hogy melyek a legnépszerűbb görög nevek?

gorog_babarucik.jpg

6., Tudtad-e, hogy hová kell utaznod, hogy rózsaszín homokon pihenhess?

elafonisi2.jpg

7., Tudtad-e, hogy hozzávetőlegesen hányan beszélik a görög nyelvet a világon?

gorog_ferfi.jpg

8., Tudtad-e, hogy milyen hozzávalókból készül az eredeti görög saláta?

horiatiki_3.jpg

9. Tudtad-e, hogy mi volt George Michael eredeti neve?

outside.jpg

10., Tudtad-e, hogy melyik nagy görög gondolkodótól származik az alábbi gondolat: "Ha nem vagy rá hajlandó, hogy változtass az életeden, nem lehet rajtad segíteni."

athen_pinterest_1.jpg

Képek: Pinterest

Odüsszeusz Ithakája

Miliosz Katalin írása

Talán nincs még egy olyan hely, mely ennyire egyet jelentene a honvággyal és a minden viszontagságot átvészelő hazaszeretettel, a mennyországba való visszatéréssel. Egy parányi földdarab a Jón-tengeren, mely apró méretéhez képest hatalmas erővel bír. Valódi mágnes, mely rabul ejt és örökké vonzásban tart.

ithaka_1.jpgIthaka szigetére ugyan nem jellemző a tömegturizmus, de nincs ember a földkerekségen, aki ne ismerné a tájat. Tanulmányaink során mindannyian találkoztunk vele, ám nem mindenkit sarkalt ez arra, hogy célba is vegye. Talán ezért is őrizhette meg a báját ennyi évszázadon és ezreden át. Mi azonban kövessük most a nagy Odüsszeuszt, győződjünk meg róla, hogy ezért a szigetért valóban megérte az éveken át tartó vándorlás.

A mindössze 120 km2-es, lankákkal tarkított terület 3000 lakosával tökéletes hely a zavartalan kikapcsolódásra. Ahogy az igen sok görög sziget életében megtörtént, Ithakában is egymást váltották a különböző nemzetek, akik hódításukkal nyomot hagytak maguk után. Ilyenek voltak az ókori rómaiak, törökök, velenceiek, franciák, illetve a britek is.

A Kefaloniától keletre található földdarabka mindössze 23 km hosszúságú, két, egymástól legtávolabb eső partszakasza pedig csupán 6 km távolságra helyezkedik el. A térképre tekintve két részből áll, melyeket egy keskeny földnyelv, a 600 méter széles Aetos kapcsol össze.

Az északi és délebbi rész közrezárja a Molos-öblöt, mely déli csücske Vathi, a sziget fővárosa és egyben legnagyobb települése. A kedvező földrajzi körülményeknek köszönhetően itt található a világ egyik legnagyobb természetes módon létrejött kikötője. Legyen éjjel vagy nappal, a part menti tavernák egyikében elfogyasztott ínycsiklandozó fogások a páratlanul szép látvánnyal párosulva örök emléket hagynak mindenkiben. Aki kultúra után szomjazik, térjen be a Tengerészeti és Folklór Múzeumba és Ithaka Régészeti Múzeumába!

ithaka_2.jpgA kikötőnek egy őre is van, méghozzá Lazaretto parányi szigetecskéje személyében. Érdemes ide egy kis kitérőt tenni, és ellátogatni az itt található Megváltó templomába, illetve megcsodálni a régi börtön maradványait.

Ha északra vesszük az irányt, eljutunk Stavros városkájába, mely Vathi után a második legnagyobbnak számít. Itt szintén útba ejthetünk egy Régészeti Múzeumot, mely a Kr.u. 1. századból származó maszkjairól híres.

Festői falucska Perahori, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílik a szigetre. Az Afentikos Logos erdő szélén alapított település tökéletes kiindulópontja egy túrának, mely a tölgyesek között megbúvó középkori romok mellett halad el.

Anogi sem hiányozhat a látnivalók közül; az itt található álló kövek közül a legmagasabb 8 méteres.

A túrázók és hegymászók kedvelt úti céljai az itt található magaslatok, az Exogi, a Melissa, a Mavronos és az Agios Ilias, a Schinous, a Sarakiniko, az Agios Ioannis és az Agiou Andreou. A kitartóak felkapaszkodhatnak a festői Nirito és Merovigli ormaira.

A fürdőzésre alkalmasabb strandokat az északi oldalon találjuk. Ha tehetjük, ne hagyjuk ki a búvárkodást és a Nimfák barlangját sem, hiszen a monda szerint Odüsszeusz ide rejtette el a phaiaktól hozott ajándékot. Aki az itt amúgy is mindenhol jelenlévő csendből a még nyugodtabb tájak felé menekülne, itt jó helyen lesz. A főváros környéke határozottan mozgalmasabb helyszín.

ithaka_3.jpgSajnos az 1953-ban bekövetkezett földrengés következtében rengeteg épület tönkrement, sok emlék megsemmisült, ezért rengeteg ház csak pár évtizedes korral bír.

A szigeten található egy olajfa, melyről úgy tartják, hogy már mintegy 1500 éve ad termést és nyújt árnyékot az arra járó vándornak.

Az ínyencek számára is tartogat kincseket a táj. Ne hagyjuk el a szigetet anélkül, hogy nem kóstoltuk meg a rizsből készített édes rovanit, a helyben készített mézet vagy az itt termesztett olívát. A tartalmasabb fogásra vágyók válasszák a tserepa csirkét. A tűzálló tálban elhelyezett szárnyast, zöldséget és köretet faszénen sütik omlósra. A halat kedvelők is találnak finomságot: a savoro ecetben, mazsolával, rozmaringgal és foghagymával sütött filé. Koccintáshoz emeljük a helyi szőlőből készült borral töltött poharunkat.

A történészek és régészek állandó témái közé tartozik az örök talány, miszerint a ma Ithakának nevezett sziget volt-e valójában Odüsszeusz otthona. Sokan úgy tartják, a legenda szigete Kefalónián, a Paliki-félszigeten található. Az tény, hogy nehéz bizonyosságot találni a Homérosz által papírra vetett történések mindegyikére, de miért is kellene? Odüsszeusz nem csak korának ideálját testesítette meg leleményességével, agyafúrt észjárásával, műveltségével, találékonyságával és bátorságával. Rengetegen közülünk ma is példaként tekinthetünk rá.

 Fotók: Pinterest

süti beállítások módosítása