Tegnap bemutattuk Görögország 2018-as eurovíziós dalát, ma Ciprus következik.
Eleni Foureira: Fuego című számával indul az első helyért a Lisszabonban megrendezendő versenyen.
Neked a görög vagy a ciprusi szám tetszik jobban?
Tegnap bemutattuk Görögország 2018-as eurovíziós dalát, ma Ciprus következik.
Eleni Foureira: Fuego című számával indul az első helyért a Lisszabonban megrendezendő versenyen.
Neked a görög vagy a ciprusi szám tetszik jobban?
Büszkén prezentáljuk Yianna Terzi: Oneiro mou (Álmom) című számát, mely a 2018-as Eurovíziós Dalfesztivál görög versenyszáma.
Hajrá Yianna! Hajrá Görögország!
A hosszú hétvége alkalmas arra, hogy süssünk valamit, akár a gyerekek bevonásával is. Mondjuk görög zászlós cupcake-t. Nem viccelünk. Tényleg nem.
A görög bulik, szülinapok, névnapok, esküvők kötelező kelléke következik. Akis Petrezikis receptje.
Hozzávalók:
a cupcake-hez:
a dekorációhoz:
Elkészítés:
Melegítsük elő a sütőt 180 fokra, valamint helyezzünk muffin papírokat a muffinsütő formába, hogy majd azok elkészülve könnyebben kijöjjenek. Ne ijedjünk meg a különböző elnevezésektől, a cupcake valójában olyan muffin, aminek a tetején krém van.
Az egész tojásokat, a cukrot és a vajat helyezzük egy tálba, és addig mixeljük közepes fokozaton egy elektromos habverő segítségével, míg gyönyörű lágy krémet nem kapunk (ez akár 10-15 percig is eltarthat). Egy másik tálban keverjük össze a lisztet, a sót és a sütőport, majd a keveréket fokozatosan adagolva keverjük hozzá a krémünkhöz. A csokidarabokat vagy pasztillát ezután forgassuk a kész tésztába. Amikor elkészült, töltsük a tésztát a muffinpapírokba úgy, hogy körülbelül a papírok 3/4-ig érjenek. Körülbelül 20 percig süssük, tűpróba végzése mellett. Mikor elkészült, vegyük ki a sütőből, és várjuk meg, hogy a muffinok teljesen kihűljenek.
Hogyan díszítsük?
Verjük fel a hideg habtejszínt, egészen addig, amíg a felfordított tálból már nem csúszik ki a hab. Osszuk a felvert habot két részre, majd az egyik adaghoz óvatosan keverjük hozzá a kék ételszínezéket. Mind a kék, mind a fehér habot töltsük egy-egy tiszta zacskóba vagy tortadíszítő adagolóba, és kezdjük meg a zászló kialakítását a következőképpen: kis pöttyökkel dolgozva először alakítsuk ki a keresztet, majd a többi fehér részt a zászlóból, ügyelve az arányok betartására, mikor elkészültünk, fejezzük be a zászlót a kék színnel.
Kali orexi! Jó étvágyat kívánunk!
Akis receptjeit itt találod.
Miliosz Katalin új sorozatában Magyarország azon vidékeire kalauzol el minden kedves Olvasót, ahol görög önkormányzatokat találhatunk. Ismerjük meg Magyarország gyönyörű településeit, látogassunk először a varázslatos Szegedre! Mondjuk a hosszú hétvége alkalmából.
Tény, hogy Magyarország harmadik legnagyobb városának közelebbi megismerését vétek lenne egy napra összesűríteni, legtöbbünknek pedig a nagy távolság miatt ez nem is menne. De miért is tennénk, mikor a település annyi látnivalót rejt, amelyek közül úgyse tudnánk csak egyet-kettőt kiválasztani?
Ha a fővárosból indulunk útnak, vonat a Nyugati pályaudvaron, busz pedig a Népliget állomáson áll rendelkezésünkre. Aki autóval vág neki a kb. 170 km-es útnak, annak az M5-ös autópálya biztosítja a gyors haladást.
A majdnem 170 ezer lakosú csongrádi megyeszékhely minden pontja történelemmel mélyen átitatott. Természetesen jobb és rosszabb idők napjai felváltva koptatták a város útjait. Szó szerint tette ezt például az 1879. évi márciusi árvíz, amely Szeged teljes pusztulását okozta. A mai, tökéletesen megszerkesztett városkép annak a példátlan nemzeti és nemzetközi összefogásnak az eredménye, melyet a világ polgárai tanúsítottak ebben az időben. Emléküket az utak, utcák nevei ma is őrzik, az árvízzel sújtott napokban, Ferenc József által zengett biztatás pedig a városháza főlépcsőházának ablakán olvasható: „Szeged szebb lesz, mint volt!”
Odessza testvérvárosa büszkélkedhet Közép-Európa egyik legszebb és legnagyobb terével, mely része az Európa Nostra-díjas belvárosának. A Széchenyi téren uralkodók és helyi nagyságok szobrai között elhaladva közelebbről is megtekinthetjük az oly sok irodalmi, zenei és történelmi nagyságnak otthont adó Tisza Szálló épületét, valamint a neobarokk stílusban épült Városházát, oldalán a Zsótér házzal.
Szeged sétálóutcája a Kárász utca, mely elején a Köszöntő szobrok hivatottak a belépést biztosítani, vidámságukkal pedig hangulatot kelteni. Végigsétálva a Klauzál térre lyukadunk ki, mely mediterrán hangulatával feledtetni tudja velünk a zord időjárást. Ha már itt járunk, mindenképpen térjünk be a Virág cukrászdába és válogassunk a szemet-szájat gyönyörködtető kínálatból!
Mielőtt továbbhaladnánk, szenteljünk egy kis figyelmet az itt álló Kárász-háznak, melynek erkélyén mondta el Kossuth Lajos 1849-ben utolsó magyarországi beszédét. Rövid séta visz innen a monumentális Zsinagóga (fotó: Pinterest) épületéhez, melyet vétek lenne kihagyni. További csodásan kiépített terek panorámájában gyönyörködhetünk, ha elsétálunk a Dugonicsról, illetve az Aradi Vértanúkról elnevezettekre. Előbbin találhatjuk a központi egyetem palotáját, ahol Horger Antal felelősségre vonta József Attilát a Szeged lapban megjelent Tiszta szívvel című verséért. Utóbbin bukkanhatunk a világhírű Bolyai Intézetre.
Csak néhány lépés innen a Dóm tér (fenti - fotó: Pinterest), ahol többek között a középkori egyetemek szimbólumait ábrázoló szegedi zenélő óra játékában is gyönyörködhetünk. A velencei Szent Márk térrel megegyező méretű terület ad otthont a Dömötör-toronynak, a Nemzeti emlékcsarnoknak és természetesen magának a Fogadalmi templomnak, mely 9040 sípos orgonája Európa harmadik legnagyobbja. Szomszédos épület az orvosvegytani intézet, ahol Szent-Györgyi Albert végezte azon kutatásait, melyekért 1937-ben megkapta az orvosi Nobel-díjat. A tér északi oldalára pillantva tárulhat elénk a Szerb templom.
Érdemes egy kis kitérőt tenni a Reök-palota (fotó: Pinterest) felé, mely stílusra Antonio Gaudi lakóházaira hasonlít. Pár perc séta után pedig a Móra Ferenc Múzeum impozáns épülete kárpótol minket fáradságunkért a Roosevelt téren. A még kitartóbbak barangolásaik során ejtsék útba a Fekete házat, a Szegedi Nemzeti Színházat, a Gróf-palotát, a Víztornyot és az Anna-fürdőt is, de természetesen ezeken kívül is rengeteg csodálatos épület található a városban, amelyekkel egyszerűen képtelenség betelni.
És ha Szeged, akkor paprika és Pick szalámi. Ha ellátogatunk az ezekről elnevezett múzeumba, nemcsak a történetükkel ismerkedhetünk meg közelebbről, de a kóstolók során – ha eddig még nem tettük volna – megbizonyosodhatunk afelől, hogy méltóképp kötik össze ezeket a termékeket a város nevével határon túl is.
Kirándulásunk nem lenne teljes, ha nem sétálnánk egyet a Tisza partján vagy térnénk be egy itt található halászcsárdába, és kóstolnánk meg egy-egy specialitásukat.
Aki egyszer ellátogat Szegedre, másodjára is menni fog, hiszen egyszeri alkalommal lehetetlenség teljesen elmerülni benne. Találkozzunk Szegeden!
A szegedi görögök elérhetősége: kattints ide.
Fotó: Pinterest
... hogy több görög zászló alatt repülő légitársaság is működik? A legnagyobb ezek közül az Aegean Airlines, mely már 1987 óta szállítja az utasokat. A légitársaság menetrend szerinti és charterjáratokat üzemeltet Athénból és Thesszalonikiből a nagyobb görög repülőterekre, illetve számos más európai városba. 2013-ben az Aegean Airlines felvásárolta az Olympic Air-t, a kettő azonban külön márkanév alatt üzemel. A nemrégiben csődbe ment Cyprus Airways helyett Ciprus szigetén is növelte jelenlétét az Aegean, próbálja kitölteni a nemzeti légitársaság után maradt űrt.
-mk-
Nagyon érdekes életút az övé, ahogyan a görög ikonok iránti szenvedélyéből kiindulva a vallás élete meghatározó része lett. De hogyan is kezdődött ez a történet?
Merő véletlenek sorozatának köszönhető minden, vagy az Isteni gondviselésnek, ki hogyan olvassa a dolgokat. Már az érettségi után, 1996-ban tudtam, hogy engem a vallástörténet és a filozófiatörténet érdekel, azonban akkor még nem volt ennyi szak, mint manapság, ezért az egyetlen lehetséges helyre mentem, ahol ezt tanulhattam, a Tan Kapuja Buddhista Főiskolára, itt szereztem diplomát, mint buddhista tanító. Itt, a Főiskolán volt egy szemináriumunk, amelynek keretében különböző témákat lehetett választani, én a keresztény ikonográfiát választottam, és az ikonok tanulmányozása során jöttem rá arra, hogy azok mélyebb rétegeinek megértéséhez konyítani kellene a teológiához, a liturgikus rendhez, hiszen nagyon sok összefüggése van a kereszténység más ágaival, például a keresztény misztikával vagy a liturgikus zenével.
Az ezt követő évek azzal teltek, hogy elkezdtem felfedezni az ortodox kereszténységnek ezt a számomra korábban teljesen ismeretlen világát, és lassacskán így erősödött fel bennem egy belső intuíció, egy belső hang, ami az évek során egyre tisztábban kivehetően mondta azt bennem, számomra is érhetően, hogy „Itthon vagy ebben”, és ebből az érzésből született meg a keresztség döntése is. Nem voltam megkeresztelve, tehát nem áttértem, hanem 2001. április 1-jén, a beloianniszi templomban kereszteltek meg. Rájöttem, ha ikonokkal szeretnék foglalkozni, meg kell tanulnom görögül, hiszen a kapcsolódó szakirodalom görög nyelvű vagy orosz, de ahhoz nem volt kedvem. Az alapokat a Vécsey utcában tanultam meg, majd később önállóan próbáltam meg ezt a tudást elmélyíteni, egészen addig, míg Mihail metropolitának ki nem fejeztem abbéli vágyamat, hogy szeretnék teológiát tanulni, valahol Görögországban. Mihail metropolita egyfajta spirituális „alkut” ajánlott: én mehetek Görögországba tanulni, de cserébe felszentel diakónusnak. Nem nagyon tudtam, mit jelent ez, ezért rábólintottam, a megállapodás megköttetett, így amikor félidőben hazajöttem, Mihail metropolita diakónussá szentelt. Azt hittem, a történet itt véget ért, de a metropolita egy idő múlva kijelentette, hogy a diakónusi lét folytatása a papság, így 2006-ban ortodox pappá szenteltek.
Mi a feladata egy diakónusnak?
A diakónus egyfajta liturgikus segéd, az ortodox liturgia szimbólumrendszerében ő a szolgáló angyal, aki oda-vissza „rohangál” az oltár és a nép között, nem végezhet önállóan semmiféle szertartást, hanem a pap segítségére van, onnan lehet megismerni, hogy ő az, aki a könyörgéseket mondja az oltáron kívülről.
Ha meg kellene fogalmazni, mit jelent számomra az, hogy keresztény vagyok, úgy tudnám megragadni, hogy szép lassan, napról-napra valahogy újjáteremtődik körülöttem a világ, azzal párhuzamosan, ahogy belülről újjáformálódik az emberi lény is.
Mit ad az Ön számára a vallás? Beszéltünk arról, hogy az ikonok tanulmányozásából indult ki a papi pályája, de kell ehhez egyfajta elhivatottság is, hogy az ember szívvel-lélekkel tudja csinálni…
Elgondolkodtató a kérdés, mert a megközelítés, hogy a vallásnak valami pluszt kellene „adnia” az ember életéhez, nekem mindig kissé furcsa volt, valószínűleg azért, mert én nem a kereszténységgel együtt nőttem fel. Ha meg kellene fogalmazni, mit jelent számomra az, hogy keresztény vagyok, úgy tudnám megragadni, hogy szép lassan, napról-napra valahogy újjáteremtődik körülöttem a világ, azzal párhuzamosan, ahogy belülről újjáformálódik az emberi lény is. A vallás nem egy állapot, hanem folyamat. A kereszténység nem egy statikus valami, amit „megkap” az ember, hanem küzdelem, transzformáció, vagy, ha görög szóval mondjuk, egyfajta metamorfózis, ami nem egyik pillanatról a másikra megy végbe. Az ember nem megváltozik, hanem szépen lassan átalakul; de nem harsány, külsődleges módon, hanem egy titkos, belső átalakulás által.
Több könyv és publikáció is kötődik a nevéhez. Mik azok a témák, amelyek inspirálják, amelyekről szívesen ír?
Mindig az, ami éppen érdekel: javíthatatlanul kíváncsi lény vagyok, de alapvetően két nagy területen érzem otthon magam. Az egyik az ortodoxiához kapcsolódik: készült már könyvem például ikonfestészetről szóló esszék gyűjteményéből, a „belső”- vagy „Jézus-ima” történetéről – ami az ortodox kereszténység egyik leghíresebb spirituális gyakorlata – és az áthoszi monostorokról. A másik terület a „minden egyéb”: leginkább a Liget című irodalmi-ökológiai folyóiratban jelentek meg kisebb tanulmányaim és esszéim.
Van-e olyan téma, amivel eddig még nem foglalkozott, de már régóta nagy vágya?
Sok ötlet mozog, készülődik az emberben, a világ azt valahogy mindig hozza magával, melyik valósul meg. Írnék például könyvet Sínai Szent Gergely életútjáról, aki a 13-14. század fordulóján hallatlanul érdekes és kalandos életet élt, de jó volna összeszedni az itt-ott megjelent kis cikkeket, tanulmányokat az emberi gondolkodás labirintusairól, furcsaságairól, zsákutcáiról is.
Beszéltünk az áthoszi kolostorokról, járt már ott?
Igen, az utóbbi években minden évben legalább egyszer ellátogatok oda. Úgy gondolom, hogy azoknak a keleti keresztényeknek, akik nem ortodox országban, hanem diaszpórában élnek, főleg a papoknak, különösen fontos, hogy időnként feltöltsék a belső elemeiket. Elég sok embert ismerek ott, az ott töltött idő mindig a belső rendrakás ideje.
Hogyan telnek ott a mindennapok?
Egy átlagos nap hajnali 3 óra körül kezdődik, fél 4-4 órakor kezdődik a templomban az első szertartás, ami liturgiával zárul, és eltart 8-fél 9-ig. Utána közös étkezés van a monostori refektóriumban, ami nem hosszabb, mint 10-15 perc. Az athoszi szerzetesek sohasem esznek húst, ünnepnapokon sajtot és halat fogyasztanak, egyébként csak zöldségféléken, gyümölcsön, gabonaféléken élnek. Ezt követi a monostorokban a napi munka, a szerzetesek szétszélednek dolgozni, ki a földekre, ki gyertyát önteni, ki tömjént készíteni, építkezni. Délután 4-5 körül egy órát pihennek, rendbe szedik magukat, majd napnyugta körül kezdődik az esti istentisztelet, az eszperinósz, ami nagyjából egy óra, talán másfél. Ezt követi a napi másodszori étkezés, majd a lenyugvási istentisztelet, az apódipnon. Ezután van még egy kis szabadidejük, mielőtt este 10-11 körül aludni térnek, majd hajnali 3-kor ismét megszólalnak a harangok. Nők nem élnek itt, sőt, börtönbüntetés is járhat azért, ha ezt a szabályt valaki megszegi – természetesen nem a szerzetesek, hanem a görög állam részéről. Mindig megvan a szabad választás lehetősége, hogy el lehet hagyni ezt a helyet, de nem sokan élnek vele.
Az ortodox egyház, szemben a nyugati egyházakkal, főleg a katolikussal, és a protestánssal, megtartotta azt az ősi keresztény hagyományt, hogy a teljes liturgikus napot követi. Míg pl. a katolikusoknál reggel, is, délután is lehet mise, az ortodox egyházban megmaradt az, hogy napi egyszer lehet liturgiát tartani, és a különböző templomi istentiszteletek harmóniában vannak mind az adott évszakkal, mind az adott napszakkal. Este például nem szokás liturgiát végezni, hanem van egy speciális szertartás, az „Est szolgálata”, ami olyan imákból és énekekből áll össze, amik jelzik, hogy a nap befejeződött, és az ember nyugovóra tér, számot vet az aznapi életével. Ennek megvan a reggeli párja, ami a „Hajnali szolgálat”, a felserkenés szolgálata, ez kiegészül kisebb szertartásokkal, mint az éjféli, vagy a lenyugvási szertartások. Ennek értelme az, hogy az embernek minden nap többször is alkalma van arra, hogy egy kicsit megálljon, összeszedje magát, és tekintetét a földi dolgokról az égiekre fordítsa – emlékeztetve magát arra, hogy ő sem csak földi, mulandó lény, hanem rejtőzik benne valahol egy isteni szikra, amely keresi a maga útját és eredetét.
Mennyien élnek ott?
A lélekszám mindig változik, de körülbelül háromezren.
A nyelv egy dolog, de nem elég, ha nincs mögötte hagyományok komplex rendszere, amelyekben a nyelv megnyilvánul, „testet kap” – legyenek azok bármilyenek, nem feltétlenül vallásosak. A görög kultúrát megtanulni pedig elég nehéz anélkül a háttér nélkül, amit a vallás jelent Görögországban. Ezért úgy látom, hogy nagyon nehéz a magyarországi görögök helyzete, ha tovább akarják vinni a görög identitást.
Milyennek látja a vallás helyzetét a mai magyarországi görög közösség vonatkozásában?
A diaszpórákban létező nemzetiségek mindig azért küzdenek, hogy a többségi társadalommal szemben meg tudják őrizni saját identitásukat. Az első görög diaszpóra úgy tudott relatíve hosszú időn keresztül fennmaradni, hogy két pillérre helyezte a hangsúlyt önképének kialakításakor: a nyelvre és a vallásra. A második diaszpórában is megvan a nyelv, de mivel itt a vallás nemigen játszott szerepet, szükség lenne egy olyan közös hivatkozási alapra, amely egységben tarthatja a görögséget. Ha nincs vallási mítosz, amely az identitásképzés magjául szolgálhatna, akkor kell egy szekuláris mítosz. Az itteni görögség ezért az olyan identitásképző eseményekhez és alakokhoz nyúl vissza, mint a partizán alakja, az egyetemi események, vagy az OHI. A kérdés, hogy ezek vannak-e olyan erősek, hogy generációkon keresztül képesek legyenek identitásképző alapként funkcionálni: amikor már kihal az a nemzedék, amely ezt személyesen átélte, bőrén érezte. A nyelv egy dolog, de nem elég, ha nincs mögötte hagyományok komplex rendszere, amelyekben a nyelv megnyilvánul, „testet kap” – legyenek azok bármilyenek, nem feltétlenül vallásosak. A görög kultúrát megtanulni pedig elég nehéz anélkül a háttér nélkül, amit a vallás jelent Görögországban. Ezért úgy látom, hogy nagyon nehéz a magyarországi görögök helyzete, ha tovább akarják vinni a görög identitást.
Köszönöm, hogy beszélgettünk!
Fotó: Pinterest
A siker nem egyenes vonal. Sokkal inkább hasonlít a táncra, nyitottnak kell lenni hozzá a lehetőségekre.
Fotó: Pinterest
Valamennyi nő fény az éjszakában, csillag a megtévedt vándor felett az éjszakai égbolton. Víz, ha szomjazol. Társa a férfinak, a boldogság és az örök élet forrása. Szeretettel köszöntök minden Nőt!
Üdvözlettel:
dr. Miliosz Kozmasz
Egri Görög Önkormányzat
elnök
A Peloponnészosz déli csücskétől mindössze 20 km-re járunk. Közelítünk az Egyenlítő felé, így itt már ugyancsak fel kell készülnünk a kánikulára; a klímát jól mutatja a 19 °C-os éves átlaghőmérséklet. Azonban nem ez az, ami szignifikáns különbséget jelent a többi hellén szigethez képest.
Amint legyőztük a ma kicsit körülményesnek, esetleg nehézkesnek nevezhető közlekedési akadályt, és jegyet váltottunk az Athénból közlekedő hajó fedélzetére, egy különleges útra, nem mindennapi élményre fizettünk be. A nyüzsgő, éjjel-nappal mozgásban lévő fővárostól távolodva a nyugalom és a csend birodalma felé siklunk tova. A kavalkád fokozatosan alábbhagy, az idő mintha másképp peregne. Mire a komp megteszi a távot, úgy érezzük, mintha nem csak térben, de időben is utaztunk volna.
A mintegy 5000 éves földdarabkát Homérosz „szent szigetnek” keresztelte el, a helyiek pedig Afrodité születési helyének tartják, így a szerelem kultusz megléte és dominanciája ezen a vidéken megkérdőjelezhetetlen.
A mindössze 3500 lakosú kis sziget lakói egy, ma már abba a kisebb táborba tartozó közösség, akik a tomboló globalizációnak hátat fordítva őrzik a titkukat. Egy olyan titkot, mely a folyamatosan hömpölygő egységes trendek, modern hullámok ellenére az autentikus báj, hagyománnyal átitatott mindennapok és évszázados tradíciók megtartását szorgalmazza, ám mindezt a maga legtermészetesebb módján. Az itt található üdeség és tisztaság, őszinte mosolyok és meleg tekintetek szolgálnak biztosítékul arra, hogy az itteni hamisítatlan miliő nem egy modern, 21. századi erőltetett irányzat; ez a kythirai varázslat.
A szigeten járva-kelve emlékek sora fedi fel a letűnt korok momentumait. A stratégiailag fontos elhelyezkedés miatt rengeteg tengerész, kereskedő és persze hódító vetette meg itt a lábát. A velencei, oszmán és brit hatás az ókori görög elemekkel vegyülve adja azt az elbűvölő atmoszférát, mely minden messziről jött vándort azon nyomban a hatalmába kerít.
Az apró szigetközpontjának számító Hora városkájában találhatóak a Kastro névre keresztelt velencei vár romjai, ahol érdekes kincsekre, a múlt emlékeire bukkanhatunk. Az erődöt régebben Kréta szemének is nevezték, hiszen a magasból kémlelve mind a Jón-, mind az Égei-, mind a Krétai-tengeren közeledő nem kívánatos vendégek érkezése időben felfedezhető volt. A szintén a velencei időkben kikötőként funkcionáló Kapsali települése mindössze 2 km-re fekszik az előbb említett fővárostól. Érdemes szemfülesnek lenni, ha erre járunk, hiszen elég gyakran úszkálnak erre és időznek itt a tengeri teknősök.
Innen kicsit északkelet felé véve az irányt, átkelve a Katouni-hídon, Avlemonas festői városkájába érkezünk. Az átkelő építéséhez egy legenda társul: úgy tartják, egy brit kormányzó szerelembe esett egy közeli faluban lakó lánnyal, és annak érdekében, hogy minden nap láthassa őt, egy hidat építtetett, hogy megkönnyítse az út megtételét, és minden nap láthassák egymást.
A sziget egyik legjelentősebb emléke a Panagia Myrtidiotissa kolostor, melyet a mirtusz fák Szent Szűz Máriájának tiszteletére emeltek. Az egy ilyen fa mellé épített létesítmény köré szintén mítosz társul. Úgy tartják, a 14. században egy vadász lelt rá ezen a környéken egy Szűz Mária ikonra, melyet azóta is messze földről érkezők csodálnak meg, mint Kythira védőszentjének képét.
A valaha 22 szélmalomnak otthont adó Mylopotamos-ba érve gyönyörű látvány tárul elénk. Ugyan ma már csak egy, időközben felújított malom tekinthető meg, nem messze innen található az ámulatba ejtően csodás Neraida vízesés. A 20 méter magas zuhatagot más forrás Fonissaként emlegeti. Ez a környék a mozgás szerelmeseinek Kánaánja, hiszen túraösvények keresztezik a vidéket, melyek régi romok és megkapó természeti csodák mellett haladnak el. A magasság imádói a sziklák meghódítása után a csúcsról kémlelhetik a tájat. A vállalkozó kedvűek gyalogosan, egy szirtről leereszkedve közelíthetik meg a mesés Kalami strandot, mely után érdemes útba ejteni a Lourantianika erdőt, ahol olajfák keretezik a Kastrora nyíló csodás panorámát.
Nincs az a beszédes kép vagy elég kifejező szó, mely méltán adná vissza Kythera hangulatát. Egy olyan helyét, mely megálljt parancsol a mindennapi rohanásnak, az anyagias világ által hajszolt élvezeteknek. Úgy ejt rabul, hogy közben szabadon hagy.
Képek forrása: Pinterest