Az Egri Görög Önkormányzat blogja

Kos, az állati jó hely!

Miliosz Katalin írása

2019. április 09. - kalimeraeger

Annak, aki az elkövetkezendő pár percben velem tart, nem kell csomagolnia és előkeresni az útlevelét; egyedüli dolog, amire szükségünk van, az a határtalan képzeleterőnk. Repítsen ez minket Kos szigetére!

A Dodekanissos szigetcsoport jeles tagja egészen a török partoknál fekszik, és képvisel mindent, ami görög: csodálatos tájak, kristálytiszta tenger, ókori emlékek és persze a határtalanul kedves hellén vendéglátás várja a turistákat.

Jogosan mondhatjuk, hogy a sziget a görög orvostudomány bölcsője, hiszen itt látott napvilágot Hippokratész, az orvostudomány atyja.

A szintén Kos nevezetű főváros (a képen) a fő kulturális központ és kikötő. Fehérre meszelt házaival megteremti az igazi hellén látképet. A településen rengeteg hotel és étterem áll a látogatók rendelkezésére, este pedig az ún. „bár utcában” lazíthat mindenki. kos_3.jpgA Mandraki kikötő bejáratnál magasodik az a johannita erőd, amelyet még a rodoszi Szent János lovagjai emeltek az 1300-as években. Az épület a meseszép Finikon sétányon átívelő hídon keresztül közelíthető meg, mellyel, ha lehet, még magasztosabbá válik a hely szelleme. A város Agorája az ókori világ egyik legnagyobbja volt. A szellős, négyszögletes tér keleti oldalán helyezkedtek el a boltok, itt gyűlt össze a város apraja-nagyja, hiszen nemcsak kereskedelmi központként funkcionált, de fontos társadalmi színtér is volt. Hogy tisztelettel adózzunk a múlt nagy nevei egyikének, keressük fel Hippokratész fáját, amely alatt a legenda szerint a tudós tanítványait oktatta! A fa maga ugyan csupán 500 éves, de valószínűleg a hajdanán itt álló fa utódja. Ha már itt járunk, ejtsük útba a Defterdar mecsetet és a török kutat is, és tegyünk egy kis kitérőt az Odeon felé is! Ha szobánk a keleti irányba néz, átláthatunk Törökországba, hiszen partjai mindössze 4 km-re húzódnak Kos-tól. Azonban ne kövessük el azt a hibát, hogy csak a nap fényénél gyönyörködünk a város szépségében! Mielőtt fejünket álomra hajtanánk, táruljon szemünk elé a kivilágított kikötő és a település megannyi fénye; garantáltan édesebb lesz az álmunk!

Mint a legtöbb szigetnél, itt is érdemes autót bérelni és úgy bebarangolni a területet. A fővárostól mindössze 4 km-re találjuk a kb. 2400 éves Asklepiont (lent a képen), melyet Hippokratész tanítványai alapítottak a mester halála után. A komplexum alsó szintje római kori termál,- és hideg vizes medencéket foglal magába, egy emelettel feljebb haladva pedig annak a római kori palotának a maradványait láthatjuk, amelyben gyógykezelése alatt például Seneca vagy Claudius császár is laktak. Még egy szinttel feljebb a „Szent teraszon” találjuk magunkat, ahol a hipnotikus kezeléstől kezdve a vallási gyakorlatokon át, meditációk zajlottak. Efelett állt egykor Apollón temploma, melyet újabb 60 lépcsőfok választ el az egykori Asklepikus templom maradványaitól. Azonban ne csak azt vegyük figyelembe, ami közvetlenül a szemünk előtt van; pásztázzuk végig a látóhatárt, hisz gyönyörű innen a panoráma!

kos_asklepion.jpgMegéri innen az apró kitérő Zia (utolsó kép) falvacskájába. Az apró település a monostoráról és az egyedül itt kapható fahéj szirupáról híres. Ha nem sajnáljuk egy hosszabb út megtételét a vacsora elköltéséhez, fogyasszunk itt: erről a magaslatról nézve az éjszakai fényeket, minden falat jobban fog esni.

Betekintést nyerhetünk a sziget 100 évvel ezelőtti vagyonosabb életstílusba, ha ellátogatunk Antimachiaba. Itt ugyanis egy akkori múzeummá átalakított lakóház kalauzol bennünket vissza az időben.

A nagy melegben hűsöljünk egyet Pili forrásainál, ahonnan felsétálhatunk, hogy közelről vizsgáljuk meg az ókori temetkezési kamrákat.

Érdemes rövid pihenőt tenni Kardamenában, mely gyönyörű tengerpartjával és fehér kis házikóival mesebeli élményt garantál.

kos_zia.jpgKefalos felé haladva elérjük a sziget legkeskenyebb részét, itt akár jobbra, akár balra nézünk, körülvesz minket a tenger. A településre eljutva kapaszkodjunk fel a XV. században épített várromra, hogy elénk táruljon a szörfösökkel tarkított kék tenger és egy apró sziget egyvelege, amely előtt jól láthatóak a parton magasodó Agios Stefanos bazilika romjai.

Vétek lenne kihagyni az Empros Thermi hőforrást, ami a tengerből leválasztott forró termálvizes medence.

Agios Ioannis templomot és szerzetesi cellákat rejt, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a tengerre.

A fakultatív kirándulások között szemezgetve érdemes fontolóra venni a Nisyros szigetére tartót, ahol az alvó vulkánon kívül engedhetjük, hogy magával ragadjon a helyi hangulat.

Másik ilyen lehetőség egy kalimnosi kiruccanás, látogatás a szivacshalászat központjába.

Köszönöm, hogy ismét velem tartottatok, és végigjártuk együtt Kos szigetét. Igaz, nem repültünk hozzá, nem cipeltünk nehéz bőröndöket, mégis talán pár pillanatra úgy érezhettük, mi is ott vagyunk. Hiszen ne feledjük, azt, ami igazán nélkülözhetetlen, nem kell becsomagolni: a képzeletünk repíthet bennünket a legmesszebbre!

Képek forrása: Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.