Kép: Pixabay
Számos görög kikötő elavult és némelyik veszélyes is - figyelmeztetett egy, a Kereskedelmi Hajókapitányok Pánhellén Uniója (PEPEN) által kiadott jelentés.
A beszámoló térképekkel és fényképekkel részletesen illusztrálva írta le azokat a problémákat, amelyekkel a kapitányoknak szembe kell nézniük, hogy a naponta több ezer utast szállító hajók biztonságosan kiköthessenek, különösen a nyári hónapokban.
A leírt problémák között szerepelnek a kikötők, amelyek több ezer autót szolgálnak ki megfelelő parkolóhelyek nélkül, a kikötők, amelyek az évek során elvesztették mélységüket, és a hajók megközelítését precíziós gyakorlattá teszik, valamint a nagy jachtok ellenőrizetlen kikötése a kikötők bejáratánál, amelyek miatt a cirkálók megközelítése olyan, mintha egy tűbe akarnánk cérnát befűzni.
A jelentés azt is megállapítja, hogy a kikötőkben az utasváróhelyek nem megfelelőek, illetve egyes esetekben nem is léteznek. Az utasok hosszú ideig várakoznak, és alig vagy egyáltalán nincs árnyékos hely erre a célra..
A PEPEN szerint sok probléma elég egyszerű: ilyen például a fényszórók és az irányjelzők izzóinak cseréje. A biztonság szempontjából azonban nagy a jelentőségük. Más problémák sokkal összetettebbek, mint például új kikötők építése vagy a kikötőmeder kotrása.
De nem csak az infrastruktúráról van szó. A PEPEN-jelentés szerint a rendfenntartással és a tengeri forgalom ellenőrzésével is problémák vannak.
Minél kisebbek a szigetek, annál nagyobb a baj, erre Kasos szigetét hozták fel példaként.
De még a viszonylag közepes méretű szigetek, például Kea sem nélkülözi a problémákat: a kapitányok az ottani móló északi és déli meghosszabbítását, a kikötő mélyítését és a móló egyértelmű jelölését kérik.
Rethymnóban azonnali kotrásra van szükség a kikötőben, amely az évek során az úszó anyagok miatt sekéllyé vált.
De még az ország nemzetközi jelképének számító szigeteken, például Santorinin is nagyon komolyak a problémák.
A görög kormány azt mondja, hogy nagyszabású beruházási programot indított a helyzet javítása érdekében több mint 50 kikötőben az Égei-tengeren és más régiókban. Ezek 324 millió eurós összköltségvetésű projektek. A kritikusok azonban rámutatnak, hogy az elkülönített pénzeszközök nem elegendőek az évtizedek óta tartó elhagyatottság után.