Kép: Pixabay
A görög alkoholexport tavaly történelmi csúcsot ért el a SEAOP által feldolgozott Eurostat-statisztikák szerint. Az ouzo különösen népszerűnek bizonyult, és a hellén alkoholipar "zászlóshajójának" nevezték.
A görög szeszesitalok különösen keresettek voltak Németországban, amely 2022-ben a Görögországból származó szeszesitalok exportjának első számú célországa volt.
Az ágazat olyan jól teljesít, hogy a hellén szeszesital-export mind értékben, mind mennyiségben emelkedett a járvány előtti szinthez képest. Ezt azért fontos megjegyezni, mert a világjárvány könnyen torzíthatja a számokat, tekintettel arra, hogy milyen hatással volt a globális kereskedelemre és fogyasztásra.
A SEOAP adatai alapján 2022-ben az előző évhez képest 11,8%-kal, 86,5 millió euróról 96,7 millió euróra nőtt ez az érték. Ez egybeesett a mennyiség 5,6%-os növekedésével, mely 36 millió kg-ról 38 millió kg-ra ugrott ugyanebben az időszakban.
A pandémia előtti 2019-es szinthez képest a kiviteli adatok jelentős növekedést mutattak mind értékben (+27%), mind mennyiségben (+10%). Az elmúlt 5 évet tekintve az idei év a görög alkoholos italok exportjának folyamatos növekedését mutatja, értékben 28%-os, mennyiségben pedig 15%-os fejlődést.
Emellett az alkoholtartalmú italok átlagos eladási ára 11%-kal nőtt, ami folyamatos emelkedő tendenciát mutat az elmúlt 5 évben.
Ahogy fentebb említettük, a legnagyobb exportőr Németország, ami nem meglepő, hiszen itt él a legnagyobb európai görög diaszpóra. Őket már annál nagyobb megdöbbenésre Irak követi, ahol betiltották a helyi ital, az arak párlását, melynek íze az ouzo-hoz hasonlatos, így megugrott ennek az italnak a kereslete irányukban. A harmadik helyen tavaly Bulgária állt.
Az ouzo, a görög ánizs ízű aperitif továbbra is a legnépszerűbb Görögországból exportált alkoholos ital. Ez részben erős nemzetközi hírnevének és kiváló minőségének köszönhető.