Kép: Pixabay
Az Eurostat jelentése szerint a görög alkoholos italok külföldi exportja továbbra is növekszik, annak ellenére, hogy az Európai Unióban az alkoholos italok kereskedelme összességében visszaesett.
Az Európai Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint, amelyeket a Görög Szeszesital- és Alkoholos Italgyártók Szövetsége (SEAOP) dolgozott fel, 2024-ben a görög alkoholos italok exportja már a második egymást követő évben lépte át a 100 milliós határt.
A 2023-as évhez képest összességében 7,9 százalékos növekedés történt, az alkoholos italok exportjának összértéke elérte a 114,5 millió eurót, szemben a 2023-as 106,6 millió euróval.
A 2024. évi export mennyisége szintén nőtt, a 2023. évi 36,2 millió literről 36,7 millió literre 2023-hoz képest.
A görög alkoholtartalmú italok háromnegyedét az EU-tagállamokba exportálják, első helyen Németország áll (értékben 35 százalék, minőségben 43,5 százalék). Irak a második legfontosabb célország (13,25 százalék értékben), míg Bulgária a harmadik, a holland piac pedig a negyedik helyen áll. Az első ötöt Spanyolország egészíti ki.
Az exportot a világhírű görög ital, az ouzo vezeti 56 százalékos részesedéssel, amelyet a tsipouro és a raki exportja követ, amely annak ellenére, hogy az alkoholos italok exportpiacán igen kis részesedéssel rendelkezik, az elmúlt öt évben jelentős növekedést könyvelhetett el.