Kép: Pixabay
Olyannyira eldurvult a közlekedés a görög fővárosban, hogy az egész város szinte már egy hatalmas parkoló.
A dugók mértéke már régóta probléma Athénban a lakók és látogatók számára egyaránt, de a koronavírussal kapcsolatos szigorítások újbóli életbe lépése óta valóságos rémálom eljutni A pontból B pontba.
Szeptember eleje óta az athéniak órákat töltenek a dugókban vesztegelve. Olyan, mintha az egész város egy hatalmas parkolóvá alakult volna át. “Az athéni közlekedés példátlan. Sokkal rosszabb, mint a “régi szép időkben”, a pandémia előtti korszakban” – nyilatkozta egy közlekedési rendőr. Azt is elmondta, hogy nagyon ritka az olyan autó, melyben egynél többen utaznak. “Az emberek félnek használni a tömegközlekedést a vírus miatt, emiatt inkább kocsiba pattannak.”
Megjegyzi, hogy a város alap infrastruktúráját a 19. században tervezték az akkori 200,000 lakosra méretezve, de a mostani 4 millióval már nem tudja felvenni a versenyt. Hiány van a nagy sugárutakban, melyeken keresztül be- és ki lehet hajtani a városból.
Attikában jelenleg körülbelül 2,3 millió közlekedési eszközt tartanak számon. A hatóságok remélik, hogy a Mikros Daktylios (vagyis Kis Gyűrű) létrejöttével a belváros ismét lélegzethez jut majd.
Ide amúgy csak meghatározott szabályok szerint hajthatnak be a 2,2 tonnát nem meghaladó járművek, melynek a rendszámok képezik majd az alapját (aszerint, hogy az páros vagy páratlan). A szigorítás időkorlátja hétfőtől csütörtökig reggel 7-től este 8-ig, péntekenként reggel 7-től délután 3-ig érvényes.
A szituáció a kormányt is lépésekre ösztönzi, Kostas Karamanlis infrastrukturális- és közlekedésügyi miniszter pedig nemrégiben bejelentette, hogy egy közlekedési adó kidolgozásán munkálkodnak. Ám rögtön a rákövetkező napon visszakoztak, mondván, nagyon problémás lenne ennek a bevezetése, hiszen az alacsonyabb keresetűeket szorítanák így ki a városból. Mindemellett nagyon sok a kis utca és egérút, melyeken keresztül be lehet jutni a belvárosba, és melyek felügyeletére egy sokkal fejlettebb rendszer lenne szükséges.