Kép: Pixabay
2016-ban a China COSCO Shipping Corporation (COSCO) többségi részesedést szerzett a PPA-ban (Piraeus Port Authority S.A.), és 2021-re 67 százalékra növelte tulajdonrészét. A COSCO irányítása alatt Pireusz a Földközi-tenger egyik legfontosabb átrakodási csomópontjává vált.
A COSCO beruházása jelentősen korszerűsítette a kikötő infrastruktúráját, így Pireusz Európa egyik legnagyobb és legforgalmasabb kikötőjévé vált. Ez a nagyobb hajóforgalom vonzása és a munkahelyteremtés révén fellendítette Görögország gazdaságát.
A szuverenitással és a biztonsággal kapcsolatban azonban aggályok merülnek fel. A kritikusok aggódnak az infrastruktúra külföldi ellenőrzése miatt, félve a lehetséges geopolitikai befolyástól vagy sebezhetőségtől. Gazdasági aggályok is felmerülnek, például a helyi vállalkozásokra és a versenyre gyakorolt hatás miatt, különös tekintettel arra, hogy Pireusz stratégiai fontosságú, Európába vezető kapu.
Amerikai tisztviselők aggodalmukat fejezték ki a COSCO pireuszi kikötő feletti ellenőrzése miatt, ami része az Európa-szerte a stratégiai infrastruktúrába történő kínai befektetésekkel kapcsolatos szélesebb körű aggodalmaknak. Washington arra figyelmeztetett, hogy Peking a kínai állami tulajdonú vállalatokat geopolitikai befolyásának kiterjesztésére használhatja fel, ami veszélyeztetheti a NATO és az EU biztonsági érdekeit.
Mike Pompeo volt amerikai külügyminiszter például a gazdasági kényszerítés kockázatát hangsúlyozva figyelmeztette az európai szövetségeseket a kulcsfontosságú infrastruktúrába történő kínai befektetések miatt.
Idén januárban az amerikai védelmi minisztérium feketelistára tette a COSCO-t a kínai hadsereggel való állítólagos kapcsolatai miatt.