Az Egri Görög Önkormányzat blogja

Kalimera Eger!

Magyarországi görög portrék - 3. rész

Mitilineou Cleo

2017. november 28. - kalimeraeger

 

mitilineou_cleo_2.jpgBár már hosszabb ideje tartózkodott Magyarországon, nevét és végtelenül pozitív egyéniségét Friderikusz Sándor „Fantasztikus Európa” című műsorában ismerte meg az ország. Rendkívül sokoldalú művész: operaénekesnő, ének- és zongoratanár, gasztronómiai cikkek írója, szórakoztató műsorok rendszeres résztvevője. Programja, a babáknak és totyogóknak szervezett "Sing Along Kids" egyre sikeresebb. Mitilineou Cleoval beszélgettünk.

A "Fantasztikus Európa" című, hetente jelentkező műsor az Európai Unió országainak kulturális sokszínűségét volt hivatott bemutatni. Az állandó műsorvezető, Friderikusz Sándor mellett különböző nemzetiségű társműsorvezetők foglaltak helyet, akik országaik szokásairól, hagyományairól meséltek. Milyen emlékeket őrzöl erről a műsorról?

Bár hosszú évek teltek el a műsor óta, mégis olyan, mintha csak tegnap történt volna. Ami hihetetlen számomra, hogy még mindig felismernek az emberek, tudják,hogy én vagyok a görög lány a műsorból. Csodálatos élményeket, emlékeket őrzök a show-ról, ami nekünk nemcsak szórakozást, hanem kőkemény munkát is jelentett. Hatalmas kihívás volt, hiszen függetlenül attól, hogy éppen fáradt voltam vagy beteg, mindig keményen kellett készülni, s kifogástalanul teljesíteni. Az utolsó felvétel, mely anyák napja alkalmából készült, több okból is emlékezetes számomra. Magas lázam volt, énekelnem is kellett, így különösen nagy koncentrációra volt szükségem ahhoz, hogy a nézők semmit se vegyenek észre a betegségemből. Ebben az adásban lepett meg Friderikusz Sándor azzal, hogy elhívta a műsorba Ciprusról a szüleimet. Könnyek között üdvözöltük egymást, s amint megláttam őket, azonnal meggyógyultam. 

Hogyan talált meg a lehetőség, hogy szerepelj ebben a műsorban?

A Zeneakadémia Nemzetközi Osztályának vezetője - aki egyébként 1995 óta a barátnőm is-, mesélt nekem először erről a show-ról, és ösztönzött arra, hogy jelentkezzek, hiszen ez egy olyan műsor, ami igazán nekem való. Kezdetben nem tetszett a lehetőség, hiszen kezdő operaénekesként nem szerettem volna tv-ben, hasonló műsorokban szerepelni, és abban sem voltam biztos, hogy menne ez nekem. Később a műsor szerkesztői interjúra hívtak, ahol rögtön ki is választottak, én pedig a kezdeti aggályaim ellenére éltem a lehetőséggel, s nem bántam meg. Boldog voltam, mert Friderikusz Sándor nagyon megkedvelt engem, sőt, én voltam az, aki az összes adásban szerepelt.

Emlékszem, álltam egy halász előtt, és egy népszerű görög dalt énekeltem, a 4. évemet sem töltöttem akkor még be.

Hogy emlékszel vissza a gyermekkorodra?

Thessalonikiben születtem, majd a szüleimmel Ciprusra költöztünk. Átlagos, boldog gyerekkorom volt, Pafoson nőttem fel. Emlékszem, mindig énekeltem, imádtam szerepelni. Az első énekesi emlékem Kefaloniához kötődik, ahol édesanyám tanárként dolgozott. Emlékszem, álltam egy halász előtt, és egy népszerű görög dalt énekeltem, a 4. évemet sem töltöttem akkor még be.

Emellett kitűnő tanuló voltam, zongoráztam, így az énektanári, valamint az operaénekesi diplomán kívül a zongoratanári diplomát is megszereztem. Ünnepek alatt, valamint nyáron, amikor nem volt iskola, édesapám virágüzletében segédkeztem.

Mi hozott és miért éppen Magyarországra?

1995-ben egy barátnőm ösztönzött, aki itt akart továbbtanulni. Sajnos neki nem sikerült a felvételi, nekem viszont igen, Debrecenbe és Budapestre is felvettek a Zeneakadémiára, emiatt tönkre is ment a barátságunk. A két város közül természetesen Budapestet választottam, mert nagyon megtetszett a város, valamint a Zeneakadémia épülete.

Említetted, hogy gyakorlatilag kisgyermekkorodtól kezdve folyamatosan énekeltél. Mikor kezdett kikristályosodni számodra, hogy több lesz ez, mint hobbi?

Cipruson 11 évesen kezdtem énekórákra járni, egy másik városba, Limassolba. Ioli Mousteri volt a mesterem, nagyon szerettem őt. Nála szereztem az első diplomámat.

Ezt követően jöttem a Liszt Ferenc Zeneakadémiára, ahol Ónody Mártánál és Nádor Magdánál tanultam. Sok kurzusra jártam, részt vettem Margarita Lilova, Virginia Zeani, Ileana Cotrubas, Renatta Scotto, Sherill Milnes, Nicholas Clapton, Hamary Júlia, Marton Éva, Anna Reynolds és Antoine Palloc mesterkurzusán. Folyamatosan képzem magam.

Mikor végeztél a Zeneakadémián, nem vágytál vissza Görögországba vagy Ciprusra?

Valahogy nem, a szívem itt ragadt. Egyrészt, mert imádom a Magyar Állami Operaházat, Budapestet és a férjemet is, akivel itt kezdtünk közös életet. Szerencsére mindig voltak fellépéseim, akár az Operaházban, akár koncerténekesnőként,megbecsülik a munkám.

Számos díjat, elismerést tudhatsz magadénak. Melyek ezek?

2003-ban megnyertem a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál első díját (itt Marton Éva volt a zsűri elnöke), és a Szombathelyi Nemzetközi Haydn Verseny második díját (elsőt ekkor nem osztottak). Olaszországban, Veronában, a Don Giovanni Énekversenyen különdíjat nyertem. Középdöntős voltam a híres Cardiffi énekversenyen és döntős az olaszországi Franco Corelli Operaversenyen. 

Mely szerepeid álltak a legközelebb hozzád?

Úgy gondolom, hogy minden szerepet, ami nekem való, elénekeltem már. Alakítottam: Júliát (Gounod: Rómeó és Júlia), Suzannát (Mozart: Figaró házassága), Zerlinát (Mozart: Don Giovanni), Norinát (Donizetti: Don Pasquale), Adinát (Donizetti: Szerelmi bájital), Clorindát (Rossini: Hamupipőke), Frasquitát (Bizet: Carmen ). 2005-ben Ausztriában a Gars am Kamp nyári operafesztiválon Zerlina szerepét, 2008-ban a Kolozsvári Magyar Operában pedig Musetta szerepét énekeltem el.

Jelenleg a Sing Along Kids gyermekkurzusokat tartom, ahová 3 éves korig várom a babákat és totyogókat. A foglakozások angol nyelven folynak.

Nemcsak énekelsz, tanítod is…

A tanítás nagyon fontos számomra, már Ciprusra is hívtak mesterkurzusokat tartani. Jelenleg a Sing Along Kids gyermekkurzusokat tartom, ahová 3 éves korig várom a babákat és totyogókat. A foglakozások angol nyelven folynak.

Mivel foglalkozol a legszívesebben szabadidődben?

Igazi rendmániás háziasszony vagyok, főzök, takarítok. Nemcsak a családom miatt fontos ez, hanem azért is, mert tanítványokat fogadok.

A Fantasztikus Európán kívül más műsorokban is láthattak a nézők. Megkedvelted a tv-s szerepléseket?

Szerepeltem már a Dalnokok Ligájában, a Reggeliben, a Csak csajokban és a Ridikülben is. Igazából ezek a csajos, beszélgetős műsorok állnak hozzám a legközelebb, a Ridikül felvételét nagyon élveztem!

Igazi multikulturális család a tietek: a férjed palesztin származású. Hol ismerkedtetek meg?

A férjem magyar állampolgár is, a családja Kuvaitban él. Az egyetemi évek alatt, 1997 szilveszterén ismerkedtünk meg a Váci utcában, azóta is imádom ezt az utcát. Még aznap éjszaka újra összefutottunk egy szórakozóhelyen, ám akkor csak egy csók csattant el. Másnap hívott, pedig én nem adtam meg neki a telefonszámomat, kiderült, ő maga nyomozta ki közös ismerősök révén. Rögtön beleszerettem, s arról álmodoztam, bárcsak ő lenne a férjem, s a gyerekeim apja. Nagyon imponált, ahogy a szüleivel, bátyjával, családjával viselkedett, s az is, hogy komoly, felelősségteljes férfi, aki a fogorvosi egyetemen tanul. 11 év után házasodtunk össze. Két gyönyörű gyermekünk van, Zakariás és Leila.

A kultúrák, amelyekből érkeztünk, nagyon közel vannak egymáshoz, én hagyományos nő vagyok, foglalkozom az otthonunkkal, ő keresi a pénzt. Én is, de az az enyém. (nevet)

Gyermekeitek igazi multikulturális közegben nőnek fel. Milyen nyelven beszéltek hozzájuk?

Négy nyelvet hallanak párhuzamosan. Én görögül beszélek velük, az apjuk arabul, mi a férjemmel egymás között angolul, a magyar nyelvvel pedig ugye mindenhol találkoznak.

Az Ellinizmosz magazinban hónapokon keresztül olvashattuk a receptjeidet. A főzés is a szenvedélyed?

Szeretek főzni, ám ennél is jobban szeretek enni. Mondjuk, jobb lenne enni és nem hízni, de ilyen nincs.

Honnan merítesz ötleteket, hogy mi kerüljön az asztalra?

Anyukám receptjei a legjobbak, ezenfelül az interneten szoktam újabbak után kutatni.

Vannak specialitásaid? Mit készítesz a legszívesebben?

Mousakát, pastitsiót, revanit, finikotát, gemistát, mindet imádom, de arab ételeket is szívesen készítek: molokhiát, malobát, hydrát. Rajongunk a húsos ételekért.

Imádok itt élni!

Most már ideköt a családod, a munkád. Mit jelent számodra Magyarország?

Hálás vagyok ennek az országnak, mert itt tudtam érvényesülni, úgyis, mint ember, és úgyis, mint művész. Sok magyar barátom van, nagyon kötődöm hozzájuk. Imádom a kollégaimat, a tanáromat, az egész várost. Imádok itt élni!

sing_along.jpg

Cleo programja, a Sing Along Kids egyre sikeresebb.

Bővebb információ: itt

dr. Miliosz Nikolett

A bejegyzés trackback címe:

https://kalimeraeger.blog.hu/api/trackback/id/tr9313395949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása