A Kalimera Görög Kulturális Egyesület blogja

Kalimera Eger!

Vízhiány fenyegeti Görögországot

2025. május 29. - kalimeraeger

santorini_6_pb.jpg

Kép: Pixabay

Görögország a 19. helyen áll a világranglistán a vízhiány-kockázat szempontjából, elsősorban az éghajlatváltozás miatt - derül ki a World Resources Institute Aqueduct 4.0 rangsorából és a Deloitte-nak nemrégiben a görög kormány számára készített jelentéséből.

A kockázat mind a kínálati oldalról jelentkező kihívásokból - például a csökkenő csapadékmennyiségből -, mind pedig az öntözés és az általános fogyasztás miatt növekvő keresletből fakad.

A Deloitte-jelentés kiemeli a veszély nagyságrendjét, és rávilágít a rendszerszintű hatékonysági hiányosságokra - különösen az elöregedő elosztóhálózatok magas vízveszteségére -, amelyek súlyosbítják a válságot.

2001 és 2022 között a lakossági vízkivétel 139 százalékkal nőtt. Ez a kiugrás a megnövekedett idegenforgalomnak, az egy főre jutó fogyasztás növekedésének és a súlyos infrastrukturális veszteségeknek tulajdonítható, mivel a víz közel 50 százaléka az elosztás során veszett el. A probléma különösen kritikus az olyan szigeteken, mint a Kikládok, ahol a korlátozott vízkészlet ellenére nyáron tetőzik a kereslet.

Görögországban az öntözött földterület hektáronkénti vízigénye nagyobb, mint bármely más uniós országé, és messze meghaladja még a hasonló éghajlatú mediterrán országokét is. A mezőgazdasági üzemek számának csökkenése ellenére az öntözésből való kivonás a melegebb időjárás, a vízigényes növények és az elöregedő hálózatok miatt továbbra is magas. A mezőgazdaság fejlődését ösztönző politikai lépések a jövőben tovább növelhetik a vízfelhasználást.

2000 és 2022 között a felszín alatti vizek kitermelése 80 százalékkal nőtt. A víztartó rétegek túlzott igénybevétele széles körű szikesedést idézett elő, ami hosszú távon veszélyezteti a vízminőséget.

A közelmúltban lezajlott heves esőzések után a Public Power Corporation (PPC) vízerőművek víztározóinak vízszintje még mindig történelmi mélységben van. Ezek a gátak létfontosságúak mind az energiatermelés, mind az öntözés szempontjából. Kimerülésük nemcsak a vízbiztonsággal, hanem áramköltségekkel kapcsolatos aggodalmakat is felvet.

A Görögország lakosságának mintegy felét ivóvízzel ellátó mesterséges Mornos-tóról készült műholdfelvételek a vízszint jelentős csökkenését mutatják, amit az éghajlatváltozás által súlyosbított aszályoknak tulajdonítanak.

Konstantinos Lagouvardos, az athéni Nemzeti Obszervatórium kutatási igazgatója és a Meteo egység vezetője figyelmeztetett: „A tó felszínének csökkenése az elmúlt három évben vészharangot kongatott”.

A tó vízzel borított felülete 2023 áprilisában 17 négyzetkilométer volt. Egy évvel később, a kevesebb havazással teli telet követően ez 13,9 négyzetkilométerre csökkent. Idén április közepére a felület tovább csökkent, mindössze 11,8 négyzetkilométerre.

Több mint 40 millió turista látogatott Görögországba 2024-ben

airport-1105980_1280.jpg

Kép: Pixabay

A Görög Nemzeti Bank által közzétett adatok szerint 2024-ben új csúcsot döntött a Görögországba látogató turisták száma: a mediterrán ország 40,7 millió külföldi látogatót fogadott, ami 12,8 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest, amikor is 33 millióan keresték fel Görögországot.

A legtöbb látogatót az Athénnak otthont adó Attika régió fogadta, míg az összes turisztikai bevételből és a vendégéjszakák számából kitűnik, hogy a déli Égei-tengeri térségben volt a legmagasabb a látogatók aránya. 

A számok a bevételek növekedését is jelzik: Görögország 2024-ben 21,7 milliárd euró bevételre tett szert, szemben a 2023-as 20,6 milliárd euróval.

Az Európai Unióból érkező turisták járultak hozzá leginkább a bevételek növekedéséhez 2024-ben. Az uniós látogatóktól származó bevételek 11,9 milliárd eurót tettek ki, ami az év turisztikai bevételeinek több mint felét jelentette. Az euróövezet országaiból érkező turisták 9,5 milliárd euróval, míg a harmadik országokból érkező turisták 2,5 milliárd euróval járultak hozzá a bevételekhez. A világ többi részéből érkező látogatókból származó bevételek 4,5 és 18 százalék közötti növekedést mutattak.

A Németországból érkező látogatók 2024-ben is a legnagyobb bevételi forrást jelentették: az onnan származó bevételek 3,7 milliárd eurót jelentenek, míg az Egyesült Államokból érkezők esetében a legnagyobb a növekedés, ami 1,6 milliárd eurót, vagyis 15,3 százalékos emelkedést jelent. Olaszországból szintén nagymértékű, 13,6 százalékos növekedés volt tapasztalható, míg az Egyesült Királyságból származó bevételek 4,1 százalékkal csökkentek. A Franciaországból származó bevételek 11,6 százalékkal csökkentek, míg az Oroszországból származó bevételek jelentősen, több mint 50 százalékkal estek vissza.

Görögország megkezdi a gépjárművek visszaszorítását Idrán és Spetses-en

hydra_pb_1.jpg

Kép: Idra - Pixabay

Görögország két kedvelt szigetének járműmentesítése érdekében összehangolt erőfeszítéseket tettek a közelmúltban.

Az ezzel kapcsolatos, magas szintű találkozón részt vett Lina Mendoni kulturális miniszter, Nikos Hardalias attikai kormányzó, Akis Skertsos államminiszter, valamint számos magasrangú rendőrségi, parti őrségi és önkormányzati vezető.

Az elegáns kőházairól, kanyargós szamárútjairól és a gépjárművek teljes tilalmáról híres Idrán szigorúbb szabályozás lép majd életbe, mert a korábbi rendelkezéseket sem tartották be. Ez azonban hamarosan megváltozik. Egy mindenki számára hozzáférhető online nyilvántartás fogja felsorolni az összes engedélyezett járművet, amely a lakosok és a turisták számára egyaránt teljes átláthatóságot biztosít. Ezzel párhuzamosan a görög rendőrség és a parti őrség új forródrótjai lehetővé teszik a helyiek számára, hogy valós időben jelentsék a nem engedélyezett járműveket, ami azonnali ellenőrzéseket indít.

Idra régóta a művészek, a zenészek és a szabad szelleműek célpontja, akiket a sziget lenyűgöző természeti szépsége és élénk kikötővárosa inspirál.

A nemzetközileg Leonard Cohen költő és dalszerző múzsájaként és régi otthonaként ismert Idrát a kreativitás és a szépség szelleme hatja át, amit már a lélegzetelállító sziget felfedezésével is érezni lehet. Idra fővárosában sétálva a látogatók csodaszép neoklasszikus házakkal, lenyűgöző múzeumokkal és a görög sziget idilli életének festői jeleneteivel találkozhatnak.

Spetses, ahol a robogók, a kvadok és a kisebb teherautók egyre inkább elterjedtek, árnyaltabb átalakítás előtt áll. A polgármester jóváhagyásával az Athéni Nemzeti Műszaki Egyetem felgyorsítja a június 15-ig esedékes forgalmi kapacitási tanulmány elkészítését. Amint elkészül, egy külön munkacsoport új szabályokat fog kidolgozni, amelyek célja, hogy a mentességeket az alapvető szükségletekre korlátozzák, segítve ezzel, hogy a jázmin illata, ne pedig a kipufogógáz maradjon Spetses jellegzetessége.

Spetses, mely gyönyörű kikötővel rendelkezik, különleges hangulattal bír, mely régi velencei kúriáinak köszönhető.

A sziget azonos nevet viselő festői fővárosa ideális a kanyargós és romantikus sétákhoz, míg a sziget partjainál található számos strandon bőséges fürdőzési és napozási lehetőség várja a vendégeket.

A sziget kozmopolita látványosságai közé tartoznak a butikhotelek, a kifinomult éttermek és a világ minden tájáról érkező jachtokkal teli kikötők.

Görögország a második a világon a kék zászlós strandok tekintetében

skopelos_pb_5.jpg

Kép: Pixabay

Görögország 2025-re is megőrizte a világ második legtöbb kék zászlós strandjával rendelkező országának pozícióját, amely elismerés garantálja a káprázatos szépségű strandokat és a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget.

A mediterrán ország 623 kék zászlós díjat kapott, melybe 623 strand, 17 kikötő és 17 fenntartható turisztikai hajó tartozik.

Görögország 2024-ben 596 kék zászlóval büszkélkedhetett, ebből 94 a Halkidiki régióban található.

A díjakat Athénban jelentették be, a Görög Természetvédelmi Társaság (HSPN), a nemzetközi kék zászló program görögországi üzemeltetője által szervezett rendezvényen. A programot a koppenhágai székhelyű Foundation for Environmental Education (FEE) működteti, és 1987 óta a világ egyik legelismertebb önkéntes díja a strandok, kikötők és turisztikai hajók számára.

Görögország jelenleg a világ összes kék zászlós strandjának 15 százalékát teszi ki, és a második helyen áll az 52 résztvevő ország között.

Az észak-görögországi Thesszaloniki közelében fekvő Halkidiki régió 93 zászlóval vezeti a többi települést, míg Kréta szigete 153 zászlóval áll a regionális rangsor élén.

Világszerte 4302 strand, 736 kikötő és 158 turisztikai hajó kapott Kék Zászlót 2025-re, ami a vízminőség, a biztonság, a környezetgazdálkodás és a szolgáltatások magas színvonalát ismeri el.

Spanyolország 642 stranddal ismét világelső a kék zászlóval kitüntetett strandok tekintetében, ami új rekordot jelent az ország számára.

A kék zászló program szigorú vízminőségi, valamint környezetvédelmi, biztonsági és hozzáférési követelményeken alapul. Az egyes országok önkormányzatai pályáznak a díjra, és kérvényüket a nemzeti üzemeltetőnek küldik el. A nemzeti zsűri ezután megvizsgálja a kérelmek megfelelőségét, és nemzeti szinten jóváhagyást vagy elutasítást ad ki. A jóváhagyott beadványokat a nemzeti zsűri továbbítja a nemzetközi zsűrihez.

A nemzetközi zsűri elvégzi az értékelést, és meghatározza, hogy mely strandok és kikötők kapják meg a kék zászlót az adott szezonra. A szervezet a FEE igazgatótanácsának, az UNESCO-nak, az Európai Hálózat az akadálymentes turizmusért (ENAT), a Turisztikai Világszervezetnek (UNWTO), az Európai Unió a Tengerpartok védelméért (EUCC) és az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) jeles tagjaiból áll.

Minden kék zászlót egy hajózási/fürdőzési szezonra ítélnek oda, általában június 1. és szeptember 15. között. Azáltal, hogy a díjakat minden szezonban újraosztják, a program biztosítja, hogy a strandok folyamatosan megfeleljenek a kritériumoknak.

A kék zászló odaítélése után a program ellenőrei visszavonhatják a minősítést, ha úgy ítélik meg, hogy a strand nem felel meg a meghatározott előírásoknak.

 

Tudtad-e...

polip_pb.jpg

Kép: Pixabay

... hogy az ókori görögök szerették a polipot?

A polip az ókoriak kedvenc étele volt, csodálták íze miatt, és emellett afrodiziákumnak is tartották.

A szó a görög/latin octo - nyolc és pus - láb szavakból származik, és a reneszánsz idején keletkezett. Először Gullaume Rodelet francia természettudós jegyezte fel 1554-ben Polypus Octopus néven, majd Carl Linnaues 1735-ben formalizálta az elnevezést. Ezt megelőzően a név általában „Polypus” volt, ami „sok lábat” jelentett.

A Kr. e. 2700 és Kr. e. 1500 között virágzó minószi kultúrából és a Kr. e. 2000 és Kr. e. 1100 közötti miocén időkből származó számos edényen található polipábrázolás. A vázák alapján egyes tudósok úgy vélik, hogy a minósziak a tengert és a benne élő lényeket imádták. Más tudósok azt feltételezik, hogy az ókori krétaiak a polip csápjait tekintették a minószi építészet egyik jellegzetes formájának, a labirintus ihletőjének.

A kerámiákon azonban nemcsak polipok, hanem halak, delfinek és rákok is feltűnnek.

Korlátozzák a tengeri sportokat az athéni riviéra strandjain a csúcsidőszakban

beach-3369140_1280.jpg

Kép: Pixabay

A görög kikötői hatóság bejelentette, hogy 2025. június 1-jétől 2025. szeptember 30-ig, a délutáni csúcsidőszakban tilos tengeri sportokat űzni az athéni riviéra lakott területein lévő strandokon.

A közbiztonság fokozására, valamint a lakosok és strandolók zavarásának minimalizálására irányuló erőfeszítések részeként a jet-ski, a tengeri kerékpár, a surf-jet és a hasonló vízi járművek használata naponta 14:00 és 17:00 óra között tilos lesz.

A korlátozás mind a magántulajdonban lévő, mind a bérelt kedvtelési célú vízi járművekre vonatkozik, és magában foglalja az összes hasonló tengeri sporteszközt (pl. tengeri kajakok, szörfök). Az intézkedés a sűrűn lakott tengerparti övezetekre irányul, ahol a nyári forgalmas szezonban egyre több panasz érkezik a zajra, a túlzsúfoltságra és a biztonsági kockázatokra.

A tengeri sportokra vonatkozó korlátozásokkal érintett övezetek az athéni riviéra strandjain:

Palaio Faliro település: Cine Flisvos-tól a Vathi utcáig.

Elliniko-Argyroupoli település: Az Alpha utcától az Evryalis utcáig.

Glyfada település: Az Evryalis utcától a Grigoriou Lambraki utcáig, majd a Prigkipos Petrou utcáig.

Vari-Voula-Vouliagmeni település: A Prince Petrou utcától a Kronou és a Sfakia utcákig.

Kropia önkormányzata: Az Agia Marina sugárúttól az Apiranthou utcáig.

Saronikos (Saronida) önkormányzata: Az Apiranthos utcától az Athén-Szounio sugárút 44. kilométeréig.

A korlátozás megszegői a kikötői hatóság által meghatározottak szerint pénzbírságra és jogi következményekre számíthatnak. A hatóságok felhívják a strand látogatóinak és a vízi járművek üzemeltetőinek figyelmét, hogy tartsák tiszteletben a kijelölt órákat és a korlátozás alá eső területeket, hogy mindenki számára biztonságosabb és élvezetesebb strandkörnyezetet biztosítsanak.

Ez a kezdeményezés tükrözi a tengeri sportoknak a főszezonban a tengerparti közösségekre gyakorolt hatásával kapcsolatos növekvő aggodalmakat, és célja, hogy egyensúlyt teremtsen a szabadidősport és a lakossági életminőség között.

Hajótulajdonos lennél? Most itt a lehetőség!

www.greekreporter.com

Ha mindig is arról álmodtál, hogy saját jachtodon csónakázva élvezheted a végtelen görög tengerpartot, de hajót vásárolni túl drága mulatságnak tűnt, most eljött a Te időd.

Az Owners.gr ugyanis kitalálta a rész-hajótulajdonosi státuszt. Az Owners.gr által bemutatott úttörő hajótulajdonosi modell forradalmasítja a piacot, mivel megfizethetőbbé, problémamentesebbé és költséghatékonyabbá teszi azt, hogy valaki hajótulajdonos legyen.

„Az átlagos luxushajó-tulajdonos csak egy teljes hétig és talán néhány hétvégén használja hajóját az év során, ami aránytalanul magas karbantartási költségeket jelent az egyéni felhasználó számára, miközben a beszerzésbe való befektetés meglehetősen bizonytalanná válik” - mondja az Owners.gr társalapítója, Kostas Pappas. „Ezek a fő okok teszik olyan csábítóvá az általunk kínált megoldást.”

A leendő hajótulajdonosok akár egy luxushajó negyedét is megszerezhetik az ár töredékéért. Emellett a gondtalan tulajdon előnyeit is élvezhetik, mivel a karbantartási költségeket az összes társtulajdonos között felosztják, és azokat a szolgáltató, az Owners.gr kezeli.

Egy luxushajó társtulajdonlása számos előnnyel jár a hajó teljes tulajdonjogával szemben.

Először is, lehetővé teszi a társtulajdonosok számára, hogy mind a kezdeti beszerzési költséget, mind a folyamatos kiadásokat megosszák; az Owners.gr által kínált Ribco Marine hajók esetében a részarányos tulajdonjog 2025-ben 98 000 eurónál kezdődik, szemben a teljes tulajdonjog 300 000-600 000 eurós összköltségével.

A hajóklubokkal vagy a bérléssel ellentétben a törtrészes tulajdonjog minden társtulajdonosnak tőkét biztosít az eszközben, ami azt jelenti, hogy a hajó egy részét birtokolják, és a jövőben továbbértékesíthetik, garantálva, hogy pénzük nem veszít értékéből, mint befektetés.

Az Owners.gr hajótulajdonosi szolgáltatása beépített viszonteladási stratégiát tartalmaz. Öt év elteltével a hajót eladják, és a továbbértékesítési nyereséget szétosztják a társtulajdonosok között, hogy biztosítsák a zökkenőmentes, pénzügyi megtérülést biztosító kilépést, a hajótulajdonlásból származó életmódbeli előnyökön felül.

A szükséges karbantartási, biztosítási és logisztikai költségeket, mint például a kikötési díjak és a szezonális tárolás - mindazokat a rejtett terheket, amelyek a teljes tulajdonjog esetén aránytalanul nagyra nőnek - igazságosan megosztják a tulajdonosok között, és az Owners.gr kezeli őket, így teljesen stresszmentes tulajdonosi élményt nyújt.

A luxushajók társtulajdonlásának a környezettudatosság szempontjából is több értelme van. A töredéktulajdonlás csökkenti a hajók felesleges gyártását és kihasználatlanságát, így a hagyományos jacht-tulajdonlással szemben környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbb alternatívát jelent.

 

Az athéni riviéra

768912ab698e9c09db701a9ae43583f4.png

Kép: www.greekreporter.com

Az athéni riviéra az a festői partszakasz, amely Athén déli külvárosa mentén húzódik, a városközponthoz közeli Palaio Faliro-tól egészen a Sounion-fokig, ahol a Poszeidón-templom az Égei-tengerre néz.

A terület igencsak változatos: szervezett és eldugott strandokat, valamint luxusüdülőhelyeket is rejt. Az olyan területek, mint Vouliagmeni és Glyfada az előkelő szállodákról, jachtkikötőkről és finom ételekről ismertek. Stílusos éttermek, strandklubok és koktélbárok váltják itt egymást.

Az ide tervezett Ellinikon Európa egyik legnagyobb városfejlesztési projektje, amely az egykori athéni nemzetközi repülőtér helyén található, és várhatóan a régió teljes tengerparti tájképét újradefiniálja. A folyamatban lévő fejlesztés Európa legnagyobb tengerparti parkja lesz, amely több mint kétmillió négyzetméteren terül el, ami közel kétszerese a londoni Hyde Park méretének. A parkban luxusrezidenciák és szállodák, egy kikötő, kereskedelmi és üzleti központok, kiskereskedelmi területek és szórakoztató központok lesznek.

süti beállítások módosítása
Mobil