Az Egri Görög Önkormányzat blogja

Kalimera Eger!

A Görögországban gyártott elektromos autó évtizedekkel megelőzte Elon Musk Tesláját

2024. április 29. - kalimeraeger

Kép: www.greekreporter.com

Az 1970-es években a görögországi Syros szigetén épített elektromos autó volt a világ egyik első sorozatgyártású elektromos autója.

Évtizedekkel Elon Musk Teslája előtt, a syros-i Neorióban épített Enfield 8000-es az Egyesült Királyságban élő görög milliomos, Giannis Goulandris ötlete volt. Goulandris-nak volt egy Enfield Automotive nevű vállalkozása, amelynek székhelye a Wight-szigeten volt.

Ő volt az úttörője az elektromos autó tervezésének még az 1960-as években, amikor az Egyesült Királyság Villamosenergia Tanácsa versenybe hívta az embereket, hogy építsenek elektromos autót. Az Enfield 8000 ebből az ötletből született.

Az autó átment az Egyesült Királyságban a gyártáshoz szükséges összes teszten, és úton volt az USA-ban történő gyártás felé. Azt mondják, hogy Ronald Reagan, Kalifornia akkori kormányzója egy teherszállító repülőgépet küldött, hogy három Enfield 8000-est szállítson Kaliforniába. Az Egyesült Államokban azonban soha nem gyártották le a járművet. Összesen 120 kocsit építettek, amelyből hatvanötöt az Electricity Council és a dél-angliai villamosenergia-tanácsok használtak. Néhány ilyen járművet még ma is hirdetnek eladásra az Egyesült Királyságban. Az egyiket a Carlton Colville-i East Anglia Közlekedési Múzeumban (East Anglia Transport Museum, Carlton Colville, Egyesült Királyság) tartják kiállítási tárgyként.

Egyedülálló aerodinamikája egy másik görög férfi, Konstantin Adraktas tervein alapult, aki az Enfield elnöke és műszaki ügyvezető igazgatója volt.

Az autót végül Görögországban gyártották, miután a vállalatot beolvasztották a Neorionba (amely szintén Goulandris tulajdonában volt), és átnevezték Enfield-Neorionra.

Számos vita, többek között összeesküvés-elméletek is születtek arról, hogy Goulandris miért döntött úgy, hogy a görögországi Syros szigetén gyártja az autót. Thanos Lebesis, az Enfield-Neorion akkori vezérigazgatója azzal érvelt, hogy Goulandris úr úgy gondolta, hogy "a vállalat görögök tulajdonában van, az autót görögök tervezték, tehát görögöknek kell gyártaniuk is".

A hetvenes évek elején, a globális olajválság idején az autóban nagy potenciált láttak. A termelés azonban 1977-ben megszűnt, mert a görögországi villamosenergiával kapcsolatos adózási problémák miatt veszteségessé vált.

Teljesítményét tekintve nem volt túl sebesnek mondható. Tizenhárom másodpercnél rövidebb idő alatt gyorsult fel harminc mérföld per órára. A végsebessége körülbelül negyvennyolc mérföld volt óránként, és az akkumulátor hatótávolsága csak ötven-egynéhány mérföldet tett lehetővé az autósok számára - és ez lassú tempónál ment végbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://kalimeraeger.blog.hu/api/trackback/id/tr9818393247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása